Ny bok: ”Barns tankar om fattigdom i Sverige”

- Stockholms Stadsmission ger fattigdomsfrågan nytt perspektiv genom att höja barns röster

Finns fattigdom i Sverige och hur märks den? Vad är fattigdom och vad kan vi tillsammans göra åt den? I nya boken ”Barns tankar om fattigdom i Sverige”, som Stockholms Stadsmissionen nu lanserar, delar barn mellan sex och tolv år från olika samhällsskikt med sig av kloka funderingar och finurliga lösningar på en av vår tids största och viktigaste frågor: barnfattigdom.

Boken tillägnas alla barn som växer upp i fattigdom i Sverige. Fattigdomen gör att de hamnar i kläm på ett sätt som de själva inte kan påverka. Idén till boken har växt fram ur insikten om att barnfattigdomsfrågan enbart debatteras av vuxna. Boken är ett sätt att ge debatten en ny dimension.

- Vi möter dagligen barnfamiljer som har drabbats av fattigdom på olika sätt och vet hur fattigdomen påverkar barnen. En av våra viktigaste uppgifter är att lyssna till och se barnen. Med boken vill vi höja barns röster och lyfta fram deras klokhet och tankar kring fattigdom i Sverige. Vi vill även tillföra debatten ett nytt perspektiv som vi alla kan lära oss något av, säger Erica Sandin, enhetschef på Unga Station, Stockholms Stadsmissions barn- och ungdomsverksamhet.

Unga Station arbetar förebyggande och långsiktigt med barnfamiljer som lever i utsatthet. Det gör verksamheten bland annat genom att agera barnombud, det vill säga vara ett språkrör gentemot en annan vuxen eller vara stöd i möten och samtal med myndigheter, till exempel skola och socialtjänst.

Uppåt 50 000 barn lever i ekonomiskt utsatta hushåll i Stockholms län. 220 000 sett till hela Sverige. Stockholms Stadsmission möter speciellt tre grupper av barn som är särskilt socialt utsatta i Sverige idag; barn till ensamstående, barn i storstädernas förorter och barn med utländsk bakgrund. Det gäller barnfamiljer som regelbundet är i behov av akut ekonomiskt stöd för att kunna tillfredsställa basbehov såsom mat, hyra och el. Men även familjer som har ekonomi för att täcka det mest nödvändiga men ändå tvingas leva på avvikande sätt från sociala normer och skälig levnadsstandard.

Boken ”Barns tankar om fattigdom i Sverige” finns till försäljning i Stockholms Stadsmissions webbshop och samtliga second hand butiker från slutet av juli. Den 40 sidor långa boken kostar 50 kronor. Överskottet går till Unga Stations arbete för barn och unga.

Nedan finns ett urval av citat från boken (bifogat finns även en pdf på boken i sin helhet)

Det finns jättemånga fattiga i Sverige. De har inga kläder och ingen hemmanyckel.
Olle, 9 år

Om vi alla var lite mer vänner så tror jag vi löser fattigdomen. Om vi alla skaffar varsin vän som är fattig så kan vi hjälpa varandra. Han bor hos oss eller så hjälper vi till med att han får ett eget hem. Då är man inte helt själv längre.
Gustav, 9 år

Vi kanske kan skänka pengar och kläder eller så kan jag ge bort mina leksaker till de barn som verkligen behöver dem. Jag tror det är viktigt att vi alla tänker på att det finns fattiga som kanske behöver saker som både du och jag har mer av än vi behöver.
Andrea, 9 år

Är man fattig försöker man ha kul som alla andra för att ingen ska märka att man är fattig.
Mona, 12 år

Jag vet inte vad fattiga barn leker. Kull kanske?
Fabian, 9 år

När man är fattig är man inte så glad. Man har inget jobb och man tycker inte om sitt liv.
Eric 6 år

Om alla skulle skänka en tia så skulle det finnas massa pengar att ge bort till de som är fattiga. Då kanske det inte skulle finnas några fattiga i Sverige
Adam, 9 år

Om man är fattig vill ingen kompis komma hem till en.
Tim, 10 år

Jag skulle vilja ge fattiga barn lekstuga, tandborste och tandkräm. Då har de något att bo i och de får inte hål i tänderna och måste gå till tandläkaren. För det kostar pengar.
Olle, 9 år

När man är vuxen och fattig har man inte så fina kläder eller fina saker. Man ser lite dyster ut. Man har mycket skägg. Är man barn är man mager och ser ledsen och blek ut.
Fabian, 9 år

Erica Sandin, enhetchef, Unga Station, Stockholms Stadsmission
0704-21 69 82, erica.sandin@stadsmissionen.se

Tove Videfors, kommunikations- och insamlingsavdelningen, Stockholms Stadsmission0
8-78 78 644, tove.videfors@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.