Ny undersökning: Biltvätten ger svensken andrum

Senhöstens blöta och ofta smutsiga vägar innebär att bilen behöver extra mycket omvårdnad. Men det är inte bara bilen som tas om hand. Under tiden bilen tvättas tar de flesta svenskar tillfället i akt att andas ut, utan mobiler eller musik i öronen. Detta visar en undersökning som genomförts av YouGov på uppdrag av OKQ8.

Vid väderomställningen till höst och vinter blir bilen smutsigare än vanligt. De flesta svenskar uppger att de själva känner ansvar för att bilen tvättas (70 procent) medan 29 procent överlåter ansvaret till sin partner eller annan person i sin närhet.

En lugn stund lockar mer än sociala medier
I snitt tar en biltvätt sju till tio minuter och under tiden väljer var tredje svensk att inte göra någonting särskilt (33 procent), vilket hör till ovanligheterna i vårt digitala samhälle. Endast 15 procent av bilisterna väljer att spendera tid på sociala medier och surfa på internet under den tid bilen tvättas.

Dieselförare väljer att tvätta bilen flera gånger i månaden
50 procent av Sveriges befolkning uppger att de tvättar bilen några gånger per halvår och 25 procent uppger att de tvättar bilen flera gånger per månad. Dieselförare är den grupp där flest väljer att tvätta bilen flera gånger varje månad (43 procent).

- Vi på OKQ8 vill finnas till för människor i rörelse och vi vet att våra kunder vill ha enkla och snabba tvättmöjligheter. Men det är också glädjande och skönt att många ser biltvätten som en chans att stanna upp i en annars ofta stressig vardag, säger Örjan Fors, kategorichef biltvätt på OKQ8.

På OKQ8:s stationer används Svanenmärkta tvättkemikalier i alla biltvättar. Samtliga tvätthallar är även anslutna till oljeavskiljare och reningsverk. Genom att tvätta bilen hos OKQ8 går en del av biltvättsintäkterna till det svenska innovationsprojektet Solvattens arbete för att hjälpa familjer i Uganda att få rent vatten. Varje biltvätt innebär fyra liter rent dricksvatten.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av OKQ8 under perioden 30 januari till 5 februari 2015. Ett representativt urval av 1 838 svenskar, 18–74 år, svarade på frågorna. Urvalet är representativt för svenska befolkningen sett till variablerna kön, ålder och region.

För mer information vänligen kontakta:
Örjan Fors, kategorichef biltvätt OKQ8, 070-284 69 42, orjan.fors@okq8.se

För mer information gällande undersökningen, vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, kommunikatör OKQ8, 073-33 88 624, karolina.israelsson@okq8.se

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.