Ny undersökning: Nära en av tre väljer cykeln varje vecka

När snön smälter och våren nalkas blir cykeln ett populärt transportsätt bland svenskarna. Nära en av tre svenskar använder cykeln varje vecka eller oftare, enligt en undersökning som YouGov har genomfört på uppdrag av OKQ8. Valet är bra för såväl miljön som hälsan. I takt med att fler väljer cykeln som transportsätt ökar även efterfrågan på fungerande cykelservice och cykelvårdsplatser.

Våren är här vilket innebär att allt fler lämnar bilen hemma och väljer bort kommunala färdmedel till förmån för cykeln. 19 procent av svenskarna med cykel använder cykeln några gånger per månad, 23 procent några gånger i veckan och 15 procent varje dag. Det visar en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av OKQ8. Att välja cykeln är både ett bra och hållbart val för miljön såväl som för hälsan. Enligt undersökningen är den främsta anledningen, bland de som använder cykeln som färdmedel, till att välja cykeln att det är bra träning (35 procent).

Topplista: De främsta anledningarna till att ta cykeln bland de som använder cykeln som färdmedel
1. Bra träning, 35 procent

2. Det går fort, 21 procent
3. Det är billigt, 18 procent

OKQ8 har sedan slutet av 2014 inlett en satsning på cykelvårdsplatser runt om i landet för att erbjuda sina kunder service, oavsett val av transportmedel.

- Alla har inte möjlighet att serva cykeln hemma. Med cykelvårdsplatser vill vi underlätta för människor i rörelse, oavsett transportsätt, att göra hållbara val och underhålla sin cykel. På stationen hängs cykeln enkelt upp på en ställning där kunden kan tvätta och underhålla den, säger Andréa Haag, Bygg- och Etableringschef på OKQ8.

Även på Cykelfrämjandet ser man en cykeltrend och ett behov av underhåll som har tilltagit under senare år.

- Cykeltrenden är global och i Sverige väljer allt fler att cykla. Vi ser att det finns en ökad efterfrågan på service och tjänster till cykeln och det är positivt att fler ser ett värde med att erbjuda denna tjänst. För cyklisten och cykelglädjen är det viktigt att ha en bra och underhållen cykel som man trivs med, säger Lars Strömgren, ordförande Cykelfrämjandet.

Intresse för cykelvård
Undersökningen som YouGov har tagit fram på uppdrag av OKQ8 visar att varannan svensk med cykel underhåller cykeln endast en gång per år eller mer sällan, men att nära sju av tio med cykel gärna skulle besöka en cykelvårdsplats om det fanns. Uppstarten av OKQ8:s cykelvårdsplatser har varit framgångsrik. Många cykelägare är glada över det smidiga sätt som de kan underhålla sin cykel på.

- Att se över cykeln emellanåt är av stor vikt. Därför är det extra roligt att många har hittat till våra cykelvårdsplatser. Genom att pumpa däcken, smörja kedjan och tvätta cykeln ökar livslängden och trafiksäkerheten men framför allt blir det roligare att cykla, säger Camilla Slunge Dowling, Hållbarhetschef på OKQ8.

OKQ8 erbjuder i dag cykelvård i Stockholm, Västerås och Uppsala. Pilotprojektet utvärderas för närvarande med förhoppningen att fler stationer på relevanta platser kommer att utrustas med cykelvårdsplatser.

För mer information, vänligen kontakta:
Andréa Haag, Bygg- och Etableringschef OKQ8
Mail: andrea.haag@okq8.se

Malin Eklund, Chef Kommunikation & CSR OKQ8
Mail: malin.eklund@okq8.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 30. januari - 3. februari 2015 har sammanlagt 1838 intervjuer via internet genomförts med ett representativt urval av män och kvinnor 18-74 år i Sverige. 1481 av dem innehar en cykel.

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller förutom drivmedel marknadens bästa service och bredaste sortiment av bilprodukter samt dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet. De flesta av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter, såsom biogas och el som drivmedel. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på okq8.se.