Ny undersökning: Svenskarna undviker att rattsurfa

Bilförare får enligt lag inte använda mobiltelefonen på ett sådant sätt som gör personen ouppmärksam och trafikfarlig. OKQ8 har tillsammans med YouGov tagit fram en undersökning för att få bättre insikt i trafikvanor kopplat till mobiltelefoner. Den visar att många av Sveriges bilister är försiktiga med att rattsurfa. Däremot finns inte samma försiktighet när det kommer till att prata i telefon bakom ratten.

Under vintern är det extra viktigt för bilförare att vara observanta i trafiken. Förutom ostadiga väderförhållanden och årstidens mörker är mobiltelefonen en påverkansfaktor som kan leda till att föraren tappar koncentrationen. Om en bilist kör i 40 km/h och tittar ner i telefonen i två sekunder hinner bilen rulla 22 meter helt utan kontroll, enligt Trafikverket.

En undersökning från YouGov och OKQ8, framtagen i syfte att få bättre insikt i trafikvanor, visar dock att 69 procent av svenskarna brukar prata i telefon när de kör bil och att endast 37 procent väljer att använda headset vid telefonsamtal.

De flesta undviker att rattsurfa
Det finns en större försiktighet kring att rattsurfa, det vill säga att använda mobiltelefonen till annat än telefonsamtal under sin körning. 87 procent av svenskarna undviker att surfa samtidigt som de kör bil.

- Vi är måna om Sveriges bilister och vill att vägarna ska vara så säkra som möjligt. Ska du använda kommunikationsutrustning under din bilkörning är det viktigt att undvika distraktionsmoment, planera innan du påbörjar din resa och ta pauser om du behöver komma i kontakt med någon på vägen, säger Andréa Haag, hållbarhetsdirektör på OKQ8.

4 tips till att köra säkert utan distraktion

• Använd headset om du pratar i telefon
  • Undvik att rattsurfa
  • Knappa in adress i gps:en innan avfärd
  • Välj en spellista eller radiokanal innan du börjar köraavfärd eller lyssna på radio

För att undvika distraktionsmoment under bilfärden har OKQ8 tagit fram färdiga spellistor på sin Spotifyprofil. Några exempel är listan Kör lugnt med jazz och soul, som bidrar till en lugnare och därmed säkrare körning, och Julig bilmusik, för den som vill komma i stämning inför julhelgerna.

Om undersökningen
Undersökningen är framtagen av YouGov på uppdrag av OKQ8. Undersökningen pågick under perioden 12–18 juni 2015. 1 006 svenskar, 18–74 år, har deltagit och besvarat frågor via internet av en slumpmässig rekryterad webbpanel.

För mer information vänligen kontakta:
Alexandra William-Olsson, kommunikationschef OKQ8, alexandra.william-olsson@okq8.se, 070-168 19 27