Nytt bokförlag ska förnya traditionell bransch- Schibsted Förlag får nya ägare och blir Telegram Förlag

Schibsted Förlag i Stockholm har i dagarna köpts ut av förre detta VD:n, Sanji Tandan, tillsammans med två profiler från musikbranschen och en av grundarna till prisbelönta Internetreklambyrån Farfar. I uppköpet ingår också lager, befintliga distributionskanaler samt kommande utgivningar till och med 2010. Ett antal helt nya boklanseringar kommer också att meddelas under hösten.

- Efter mina år som VD för Schibsted Förlag och mina tidigare erfarenheter från bland annat Kriminalförlaget och Ordfront kan jag förlagsbranschen. Men jag ser också ett tydligt behov av förnyelse. Eftersom jag också jobbat på bland annat Warner Music ser jag att det finns lärdomar för bokbranschen i hur musikbranschen hanterat – eller inte hanterat – marknadens krav på förnyelse. Telegram får en ägarkonstellation med en annorlunda bakgrund, vilket jag tror är en förutsättning för att utmana traditionella branschsanningar, säger Sanji Tandan, grundare av Telegram Förlag. Bokälskande musikproducenter och en webbentreprenör Förutom Sanji Tandan går Klas Lunding in som delägare. Han startade skivbolaget Stranded 1979 (Lustans Lakejer, Ratata, m.fl.), Telegram 1988 (Titiyo, Soundtrack of our lives, m.fl.) och var även delaktig i skapandet av bokförlaget Koala tillsammans med Eva & Jessika Gedin, Andres Lokko, Pietro Maglio, Lasse Sundh m.fl., en verksamhet som utvecklades till nuvarande Modernista. Även Ismail Samie har en bakgrund inom musikbranschen och driver skivetiketten Dolores som under åren har etablerat stjärnor som Håkan Hellström, Deportees, Lykke Li, Broder Daniel, Caesars och I’m from Barcelona. Både ”Isse” och Klas arbetar idag som A&R konsulter åt EMI Music Sweden AB genom sitt bolag Samie & Lunding AB. Den fjärde delägaren blir Per Näsholm, som var med och grundade den internationellt lovprisade Internetreklambyrån Farfar och aktivt byggde upp verksamheten fram till den kunde säljas till ett internationellt nätverk. Per Näsholm blir också VD för det nya förlaget. - När jag träffade Sanji, Klas och Ismail och de berättade om tankarna på ett nytt förlag med utrymme för nytänkande föll jag direkt, säger Per Näsholm, VD för Telegram Förlag. Jag ser fram emot att använda det jag kan om marknadsföring och nya medier i uppbyggnaden av ett starkt entreprenörsdrivet bokförlag. - Vi är mycket nyfikna på nya medier och distributionssätt. Det blir en styrka att vi kommer från musikbranschen som det senaste decenniet genomgått den förändring som nu förlagsbranschen går in i och kan ta med oss det man gjort rätt och undvika de fallgropar musikbranschen misslyckats med, säger Klas Lunding. - Men till syvende och sist är det alltid boken som fysiskt fenomen det handlar om. Den känslan kan man aldrig komma ifrån, sticker Ismail Samie in. Schibsted Förlag har en stor bredd på titlar som Telegram nu tar över, allt från Nigella Lawson och Booker Prize-vinnaren Aravind Adigas ”Den Vita Tigern” till Janne Olssons Stockholmssyndromet och en biografi av George Michael. - Bredden på förlaget är en stor tillgång och något vi ska vidareutveckla. Som nytt bokförlag har vi också en fördel i alla de kontakter och det förtroende från svenska bokhandlare som jag byggt upp under min tid på Schibsted Förlag. Det är ett kapital vi kommer att värna om, avslutar Sanji Tanden.