Offshoreutbildning ger ingenjörer jobb innan de tagit examen

Offshoreindustrin skriker efter ingenjörer. Det finns många ingenjörsutbildade i Sverige men få med inriktning på olje- och gasindustrin. Teknikkonsultbolaget MVV och kunskapsföretaget Lernia har skräddarsytt en utbildning i Trollhättan för att få ut ingenjörer på arbetsmarknaden. Hälften av eleverna har blivit erbjudna arbete redan innan avslutad utbildning.

Utbildningen startade i augusti 2013 och vänder sig framförallt till nyexaminerade, yngre högskoleingenjörer. Den grupp som har svårast att få jobb eftersom de, enligt SCB*, inte är lika efterfrågade på arbetsmarknaden än äldre mer yrkeserfarna.

Den fyrtio veckor långa utbildningen består av tjugo veckors spetsutbildning inom olja, gas och subsea konstruktion, därefter 20 veckors praktik ute hos företag. Den första kullen på 29 elever examineras i maj 2014 och hälften har redan fått attraktiva jobberbjudande i Sverige men även i Norge, England och Dubai.

– Upplägget med branschspecifik upplärning gör att man känner sig väl förberedd inför arbetslivet. Redan i början av min praktik kunde jag hänga med i facktermer och produktsystem vilket gjort att jag kunnat fokusera på mina arbetsuppgifter, säger Kristoffer Skogsberg, som börjar arbeta som konstruktör hos MVV i Norge där han just nu gör sin praktik.

Startat utbildning på initiativ av branschen
Det finns ett stort behov av offshoreinriktade mekanikkonstruktörer på flera internationella företag inom olje- och gasbranschen. Enligt Aker Solutions finns över 1700 lediga jobb för konstruktörer inom offshorebranschen bara i Norge.
Det finns många ingenjörsutbildade i Sverige men få med inriktning på olje- och gasindustrin. I Trollhättan finns Sveriges enda utbildning för att täcka åtminstone en liten del av behovet. Utbildningen är skräddarsydd av företagen i ledningsgruppen MVV, Aker Solutions, ÅF, Noremech och Benteler Engineering Services AB.

– Lernias utbildning gör ingenjörerna mer anställningsbara. Samtidigt förkortas startsträckan när de väl börjat arbeta genom att de får en kompetens inriktat mot just den här industrins specifika behov, säger Jenny Janevik
 HR Business Partner på Aker Solutions, där sex elever just nu gör sin praktik.

* http://www.scb.se/UF0505/

Om utbildningen Mekanikkonstruktör inom offshore
Placering: Trollhättan
Längd och poäng: 40 veckor (1 år), 200 YHp-poäng
Nästa kursstart: 2014-08-04

För mer information vänligen kontakta: Anna-Carin Herdebrant, Projektledare, 0722 54 92 23, anna-carin.herdebrant@lernia.se

Skulle ni vilja intervjua en elev som fått arbete genom utbildningen eller Jenny Janevik på Aker Solutions går det även bra att kontakta Anna-Carin så förmedlar hon kontakten vidare.

Om Lernia: Lernia är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag. Vi erbjuder tjänster inom utbildning, bemanning, rekrytering och omställning, och finns på fler än 100 orter över hela landet. Lernia gör det möjligt för människor och företag att stärka sin konkurrenskraft genom rätt kompetens. Vi vet att kompetens gör skillnad. www.lernia.se