OKQ8 får ny digital kostym

Användarvänlig med enkel navigering och med fokus på kampanjer och hyrbilisten. Så beskriver OKQ8 sin nya webbplats som företaget lanserade precis före jul. Den nya plattformen blir även startskottet för OKQ8:s satsning på fler digitala tjänster framöver.

Enligt en ny undersökning så använder tre av fyra mobilen dagligen för att surfa på internet*. För att få en anpassningsbar webbplats, beroende på om besökaren surfar på en dator, läsplatta eller på mobilen, är OKQ8:s nya webbplats responsiv.

-       Användarvänlig och enkel navigering har varit ledorden när vi har utvecklat den nya webbplatsen. Som exempel har vi valt att lyfta fram hyrbilar i en egen rubrik, eftersom våra kunder efterfrågar hyrbil på okq8.se. Plattformen gör att vi nu kan utveckla fler och bättre digitala tjänster för våra besökare, säger Sandra Yxne, webbstrateg på OKQ8.

Andra nyheter är att webbplatsens startsida har ett tydligare och mer renodlat fokus på aktuella kampanjer. Det har blivit lättare att hitta till den närmaste OKQ8-station genom sökfunktion via Google maps. Designen på webbplatsen är framtagen av reklambyrån Ingo. Tekniken står webbyrån Creuna för.

-        Okq8.se är en modern och tydlig webbplats. Den enkla navigeringen är möjlig tack vare en logisk informationsstruktur som med stöd av ikoner hjälper till att guida och ge besökaren bra service. Vi har också använt responsiv design och teknik för att anpassa innehåll och funktionalitet baserat på om besökaren surfar från dator, mobil eller läsplatta. Oavsett enhet så får besökaren bra vägledning, precis som i butik, säger Daniel Rytz på Ingo.

Se den nya webbplatsen på www.okq8.se

*Rapporten ”svenskarna och internet” av Stiftelsen för internetinfrastruktur, 3 av 4 mellan 12-45 år använder internet i mobilen dagligen.

För mer information vänligen kontakta:
Sandra Yxne, webbstrateg, OKQ8
E-post: sandra.yxne@okq8.se

Malin Eklund, kommunikationschef OKQ8
E-mail: press@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
Med sina närmare 1 000  servicestationer i Sverige och Danmark är OKQ8 en av Skandinaviens största aktörer inom såväl traditionella som förnybara drivmedel. OKQ8 bedriver detaljhandel och erbjuder ett komplett produkt- och tjänsteutbud för både bilen och bilisten  samt närbutikskoncept med dagligvaror, kioskprodukter och snabbmat. I företagets utbud finns även produkter såsom eldningsolja, smörjmedel och bränsle - för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart och verkstäder. Dessutom erbjuds tjänster som villavärme, el och försäkringar till privatpersoner.

Den svenska verksamheten omfattar ca 700  stationer samt ytterligare drygt 50 anläggningar för tung trafik. De ca 350  bemannade servicestationerna tillhandahåller biltillbehör, reservdelar och däckservice. Många stationer har även verkstäder, tvätta-själv hallar, biltvätt samt biluthyrning.

OKQ8 har ett starkt miljöengagemang och en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i den hållbara utvecklingen, genom t ex utbyggnad av biogasnät, utökning av andelen förnybart i dieseln (Diesel Bio+) och tillhandahållande av el som drivmedel. Under 2011, 2012 och 2013 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se och www.q8.dk.