OKQ8 öppnar Europas första hållbara bensinstation

OKQ8:s nya servicestation vid Häggvik utanför Stockholm är den första i sitt slag i Europa. Stationen har byggts med ambitionen att drivas med minsta möjliga miljöpåverkan och energianvändning. Även i byggnationen är stationen miljöoptimerad med maximal använd- ning av hållbara material. Andra exempel är återanvändning av regnvatten till biltvätten och Sveriges första snabbladdstolpar för elbilar.

Stationen är ett av OKQ8:s bidrag till förnyelse i hela branschen och OKQ8 planerar att implementera delar av konceptet i nya stationsbyggen framöver. Den nya stationen invigs den 12 januari 2012.

Om OKQ8
OKQ8 är Sveriges största drivmedelsbolag med cirka 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom förnybara drivmedel, såsom etanol och RME, och bygger nu även ut Sveriges mest heltäckande fordonsgasnät. Stationsbutikerna tillhandahåller, förutom FastFood, ett brett urval av produkter för bilen samt även hyrbilar. På många stationer finns biltvättar och tvätta själv-hallar liksom verkstäder och däcksservice. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.