OKQ8 öppnar ytterligare en hållbar station i Skåne

OKQ8 fortsätter att etablera hållbara servicestationer i Skåne och i dag invigs regionens tredje hållbara station. Stationen är optimerad för minsta möjliga miljöpåverkan med sedumtak, solceller, frikyla och bergvärme. Stationen har även en ny typ av biltvätt och erbjuder fräsch och vällagad mat i OKQ8:s butikskoncept Quick To Go.

– Det känns roligt att vi nu äntligen öppnar vår tredje hållbara station i Skåneregionen. Ambitionen är att stationerna ska drivas med minsta möjliga miljöpåverkan, och att den ska göra av med 50 procent mindre energi än en traditionell station. Vi vill finnas till för människor i rörelse – länge – varför denna miljöoptimerade station såklart känns extra bra att lansera, säger Stefan Hansson, Försäljningschef sydväst OKQ8.

OKQ8 fortsätter att satsa på Skåneregionen och OKQ8 i Lockarp är en fullservicestation som är strategiskt placerad då Lockarp är genomfart för resenärer som är på väg in i Sverige från Danmark, samt för boende och pendlare i Malmöregionen. Stationen har byggts med maximal användning av hållbara material.

Sedumtak, solceller, frikyla och bergvärme
Stationen är miljöoptimerad och nästintill självförsörjande på el. På stationen säljs hållbart drivmedel och det finns en laddstolpe för snabbladdning av elbilar. Den rutinerade säljchefen Karin Lilja får ansvaret att driva stationen.

–  Jag har varit en del av OKQ8 i 25 år. Under min tid här har det hänt otroligt mycket. Att nu få ansvara för vår hållbara station i Lockarp känns extra roligt och spännande, säger Karin Lilja, säljchef OKQ8 i Lockarp.

Miljöelement vid OKQ8 i Lockarp:

• Tak av sedumväxter som isolerar butiken för en lägre och jämnare energianvändning
  • Bergvärme, frikyla och solceller som energikällor
  • Stomme av limträbalkar, ett förnybart material som är mindre energikrävande än stål
  • Isolering med stenull, ett material tillverkat av mineralfibrer med hög återvinningsgrad
  • All biltvätt sker med kemikaliefri rening.

Snabb biltvätt och nytt butikskoncept
OKQ8 i Lockarp erbjuder kunderna en ny typ av tvättbana som kan tvätta upp till 40 bilar per timme och allt vatten renas med hjälp av cyklonrening och filter med partikelseparation. Biltvättens renade vatten är därför helt kemikaliefritt.

Stationen erbjuder även god och vällagad mat i OKQ8:s butikskoncept Quick To Go. Fräscha sallader, pizza på färska råvaror och wraps är några av de maträtter som finns på stationen. Maten kan avnjutas i en separat loungedel med stora fönster och bekväma sittplatser. Det finns även en tydligare hyllindelning av OKQ8:s breda sortiment av bilistiska produkter.

Stationen är dygnet runt-öppen med 13 anställda. Under invigningsdagarna, den 28 till 31 januari, kan kunderna ta del av öppningserbjudanden på plats. Bland annat erbjuds gratis kaffe och halva priset på fikabröd och valfri ciabatta. Dessutom får samtliga bilägare en gratis biltvätt, ”Renast”, till ett värde av 175 kronor.

För mer information vänligen kontakta
Alexandra William-Olsson, Kommunikationschef OKQ8 Scandinavia

alexandra.william-olsson@okq8.se, 070-168 19 27

Stefan Hansson, Försäljningschef sydväst OKQ8
stefan.hansson@okq8.se, 070- 268 01 18

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.