OKQ8:s Diesel BioMax möjliggör Renovas fossilfria fordonsflotta – fler stationer med produkten förbereds nu

Miljökoncernen Renova har uppnått 100 procent förnybart drivmedel i sin fordonsflotta. Detta till stor del tack vare OKQ8:s helt förnybara dieselalternativ Diesel BioMax. Dieseln kan reducera dagens CO2-utsläpp med upp till 90 procent och har därmed förutsättningar att dramatiskt minska utsläppsnivåerna för dagens fordonstransporter. Tack vare Renova och det ökade kundintresset har OKQ8 tagit beslut om att förbereda fler stationer med Diesel BioMax för transportindustrin – i Stockholm, Malmö och Göteborg med omnejd.

Renova har i sitt arbete för att uppnå en hållbar fordonsflotta i stort valt OKQ8 Diesel BioMax, en syntetisk diesel baserad på slakteriavfall som fungerar utmärkt i befintliga transportfordon med vanliga dieselmotorer. Koldioxidreduktionen som uppnås är upp till hela 90 procent jämfört med om fossil diesel hade använts.

Diesel BioMax har testats i drift med god driftsäkerhet och bra prestanda. Drivmedlet började testas för ett par år sedan tillsammans med Renova, Volvo Lastvagnar och DHL Freight – ett framgångsrikt samarbete. Sedan testet startades upp har intresset för BioMax vuxit sig starkare och starkare och fler kunder har valt att använda produkten, för dess goda egenskaper för såväl miljö som teknik. I dag rullar cirka 150 fordon i Sverige på Diesel BioMax. Nu är OKQ8 redo att tillgängliggöra Diesel BioMax till än fler kunder.

-        Renova är pådrivande i utvecklingen genom att ställa tuffa krav på miljövänligare fordon och drivmedel. Att nu nå vårt mål om en fossilfri flotta 2015 känns fantastiskt. Det är möjligt tack vare ett nära samarbete med OKQ8 och våra fordonsleverantörer, säger Viktoria Edvardsson, hållbarhetschef på Renova.

-        Vi gratulerar Renova till sin fossilfria fordonsflotta. På OKQ8 vill vi underlätta för våra kunder att göra hållbara val och vara en partner som hittar nya lösningar till våra kunder. Det är roligt att arbeta tillsammans med aktörer som Renova, och övriga inom projektet, som visar på ett starkt ledarskap och i handling visar att vi tillsammans kan ställa om till en mer hållbar fordonsflotta. Diesel BioMax har potential att bli ett av framtidens konkurrenskraftiga förnybara drivmedelsalternativ och vi hoppas att fler följer Renovas exempel, säger Erik Stenströmer Moglia, produktchef drivmedel på OKQ8.

Diesel BioMax – ett hållbart bränsle
Den syntetiska dieseln, Diesel BioMax, är en diesel som framställs av förnybara råvaror som vegetabiliska och animaliska fetter. Bränslet är verifierat och miljömässigt och socialt hållbart. Dieseln kan distribueras effektivt i befintliga depåer, tankbilar och stationer. Då produkten är baserad på slaktavfall är minskningen av växthusgasutsläpp, upp till 90 procent, en av de absolut bästa på marknaden. Diesel BioMax kan därför kraftigt minska växthusgasutsläppen från dagens och morgondagens fordonsflotta.

OKQ8 erbjuder sex stationer med Diesel BioMax
OKQ8:s ambition är att ha flertalet pumpar i drift redan under sommaren i Stockholm (Jordbro (IDS-anläggning) och Kallhäll), Göteborg, Kungälv (Volvo Tanka-anläggning) och Stenungsund och Malmö.

Fakta om Diesel BioMax
Diesel BioMax saluförs idag av OKQ8 till kunder med egen tank och inom kort erbjuds det även på flera stationer. Bränslet är inte till alla delar enligt dieselstandarden EN 590, utan skiljer sig på en punkt, en lägre densitet. Diesel BioMax uppfyller istället den tekniska specifikation CEN/TS 15 940 som förväntas bli en standard nästa år. Produkten är en syntetisk diesel som har testas i samarbete med Volvo Lastvagnar, DHL Freight och Renova och är nu i slutfasen av utvärderingen.

De anläggningar som i dag förbereds blir tillgängliga för de kunder som har avtal och kort med OKQ8. Intresserade kunder är välkomna att kontakta OKQ8 för att diskutera möjligheten att tanka Diesel BioMax. När fordonstillverkare ger ett generellt godkännande av produkten kan OKQ8 göra produkten publik.

Diesel BioMax består till 100 procent av syntetisk diesel som framställs ur förnybara råvaror såsom vegetabiliska och animaliska fetter. Ett samlingsnamn för denna syntetiska diesel är HVO som är en förkortning av hydrerade vegetabiliska oljor. De förnybara råvaror som har använts för att framställa Diesel BioMax under 2014 var slaktavfall. Vid tidigare tester har syntetisk diesel uppvisat tekniska fördelar som drivmedel, vilket innebär att dieseln har potential att användas som ett förnybart alternativ för vår befintliga fordonsflotta. Diesel BioMax uppfyller dessutom alla krav enligt lagen om hållbarhetskriterier för biodrivmedel, vilket bland annat innebär att hela leverantörskedjan kan spåras för alla råvaror och att gedigna koldioxidreduktionsberäkningar genomförts. Beroende på råvara (animaliska vs vegetabiliska fetter) ger dieseln en CO2-reduktion på mellan 50 till 90 procent.

För mer information vänligen kontakta:
OKQ8: Erik Stenströmer Moglia, produktchef drivmedel, telefon 070-268 01 24, erik.stenstromermoglia@okq8.se
Renova: Viktoria Edvardsson, hållbarhetschef, telefon 031-61 87 73, viktoria.edvardsson@renova.se

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.