Originalet bland funktionella skor är tillbaka på marknaden – möt sommaren i en ny sportigare MBT-modell

2013 har inneburit en nystart för pionjären inom funktionella skor – MBT. Med en ny vår- och sommarkollektion och 8 nya sportiga modeller är varumärket åter högaktuellt på den svenska marknaden. Skorna är i grunden desamma med den patenterade instabila runda sula som aktiverar alla muskler i kroppen. MBT är, tillsammans med en ny VD för Sverige och ett nytt internationellt bolag i ryggen, redo att revolutionera hela sport- och skobranschen.

För några år sedan slog originalet bland funktionella skor igenom i Sverige. Skorna med den patenterade runda sulan skapade en helt egen kategori inom branschen – en funktionell sko med positiv effekt på hela kroppen. Efter att ha varit borta från marknaden i knappt ett år är MBT nu tillbaka med nya modeller för årets vår- och sommarkollektion.

–      Framöver kommer vi att arbeta mycket med skornas design. I kollektionerna för 2013 syns nyheter som är sportigare och mer färgglada än vad MBT har varit tidigare. Under 2014 planeras även en större relansering av MBT med nya och uppdaterade modeller. Men MBTs kännetecken, den runda patenterade sulan, kommer att kvarstå, säger Gunnel Smedstad, VD för MBT i Sverige.

Nystart för varumärket MBT
I Sverige kommer MBT att distribueras under ledning av Gunnel Smedstad, som är ny VD för MBT i Sverige.

–      Jag har jobbat med MBT i flera år och har personligen sett hur MBT har förbättrat livskvaliteten för många människor. Därför känns det extra roligt att få vara delaktig i nystarten. Speciellt när den nya ledningen har så pass lång erfarenhet av branschen internationellt, en stark tro på produktens fantastiska egenskaper och ett otroligt driv. Med dem i spetsen är jag fullt övertygad om att vi kan utveckla hela branschen, fortsätter Gunnel Smedstad.

Nytt internationellt bolag för varumärket MBT är Masai International PTE Ltd. Majoritetsägare av bolaget och styrelseordförande är skoveteranen Andy Chaw, som tidigare var ansvarig för distribution av MBT i hela Sydostasien och ny internationell VD är Bob Dyer, före detta vice VD för det legendariska Brown Shoe Company. Tillsammans med internationellt handplockade experter och designers från sport- och skobranschen ska de leda varumärket MBT framåt.

Sportigt och färgglatt i årets vår- och sommarkollektion
I den nya kollektionen finns totalt 8 nya modeller med olika funktioner för stor valfrihet. Sandalen i modellen ”Kiburi” kommer i svart, vitt och brunt skinn. Detta medan den sportigare sandalen ”Kisumu ” går att hitta både i diskret svart och färgglatt rosa. Modellen ”Zalika birch” är en sportigare version av den klassiska MBT-skon och de sportiga inslagen går även att hitta i goretex-skon ”Chakula Goretex bl”, samt i skon ”Sport 3 black”. En modell som känns igen sedan tidigare är ”Mahuta”. Men denna gång lanseras skon i den nya färgen ”aqua”.

För mer information, vänligen kontakta:
Gunnel Smedstad, VD Fysiologiska skor AB – importör av MBT i Sverige.

Mail: gunnel@fysiologiskaskor.se

Om MBT
MBT grundades 1996 i Schweiz och är originalet bland funktionella skor. MBTs framgångar bygger på den patenterade rundade sulan som ger en naturlig instabilitet och därigenom aktiverar de stabiliserande musklerna i kroppen. Genom att stå eller gå med MBT förbättras hållning och gång, ökad muskelaktivitet stimulerar dessutom blodcirkulationen och ökar energiförbrukningen. Musklerna får bättre styrka och stabilitet och återhämtar sig snabbare efter träning.

Till skillnad från andra varumärken inom kategorin, fokuserar MBT inte enbart på träning utan klassas även som medicinskt klass 1 produkt inom EU och rekommenderas ofta av både läkare och sjukgymnaster världen över för att motverka och lindra rygg-, höft- och knäledsproblem. Flera studier har gjorts som visar att MBT ger användaren dokumenterade fördelar som till exempel; aktivare och starkare buk-, rygg-, sätes- och lårmuskler, ökad blodcirkulation, styrka och stabilitet i musklerna, förbättrad hållning och gång, förbättrad återhämtning efter träning, minskad belastning i knä och höftleder. MBT kan även förebygga skador och minska besvär i leder, muskler och senor, samt hjälpa vid fot, knä-, höft- och ryggproblem.

MBT säljs idag i över 24 länder samt hos återförsäljare i Sverige MBT finns i flera modeller och färger med olika design för sport, fritid och arbete.

För mer information om MBT, dess funktion samt återförsäljare, besök: http://se.mbt.com.