Parisbor provar 800-årig svensk osttradition

Hårdost har länge varit ett självklart inslag på våra svenska frukostbord. När Arla nu lanserar sina klassiker Arla Svecia, Grevéâ, Herrgårdâ och Prästâ i ny förpackningsdesign vill man lyfta fram den svenska osttraditionen och visa att de svenska ostskatterna står sig i en internationell jämförelse. Samtidigt introduceras 400 grams skivad hårdost i återförslutningsbara förpackningar.

Arla är störst inom hårdost i Sverige med 43 procent** av all hårdostförsäljning och ser det som naturligt att värna om vår svenska osttradition. Den nya designen på hårdostförpackningar är därför inspirerad av Sveriges långa historia som ostland.

Arla introducerar även 400-gramsförpackningar med skivad hårdost för Präst och Herrgård, något som efterfrågats av såväl konsumenter som detaljhandeln. Förpackningarna är återförslutningsbara, vilket är helt nytt inom ostsegmentet. Det underlättar för konsumenterna eftersom det går lätt att öppna och återförsluta dem.

-       Vi svenskar äter väldigt mycket ost. Per capitakonsumtionen är totalt 18,5 kg per person och år, men hårdosten äts mest till smörgåspålägg på frukostbordet. Med den skivade hårdosten hoppas vi att konsumenterna ska inspireras och prova nya användningsområden. Färdiga skivor är exempelvis fantastiskt bra till olika grillade smörgåsar, säger Kristina Sörensen.

Svenska hårdostar i Paris
Som en del av kampanjen för att påvisa att Sverige står sig i konkurrensen med andra ostländer öppnar Arla en tillfällig shop-in-shop med svenska hårdostar i ostbutiken La Fermette på 86 Rue Montorgueil i Paris, mellan 22 oktober till 5 november. Ostbutiken kommer att saluföra svenska varumärkesskyddade hårdostar som Präst, Grevé, Svecia och Herrgård.

I butik vecka 36-38
De nydesignade förpackningarna för hårdost i bit finns i butik omkring vecka 38. Den nya designen syns på Präst, Greve, Svecia och Herrgård. Cirkapriset är 75-85 kr/kg.

Den nya 400-gramsförpackningen med skivad hårdost finns i butik i Sverige från vecka 36. Konsumenterna kan välja mellan Präst och Herrgård, som kan kosta mellan 45 kr till 50 kr styck.

Topplista - mest sålda ostar i Sverige**

1. Hushållsost 19,4%
  2. Gouda 15,3%
  3. Präst 14,6%
  4. Herrgård 12,4%
  5. Grevé 7,8%
  6. Edamer 6,2%
  7. Övriga ostar 24,3%

*Svenska hårdostar (Prästâ, Greveâ och Herrgårdâ) är varumärkesskyddade vilket innebär att de måste tillverkas efter specifikt angivna recept och av naturliga råvaror såsom 100 procent svensk mjölk oavsett tillverkare och varumärke. Svecia är den första svenska produkten som kom med på EU:s lista över skyddade matprodukter. Svecia har Skyddad Geografisk Beteckning enligt EU:s förordning om geografiskt skydd vilket innebär att den bara får tillverkas i Sverige.

**Källa: Nielsen MAT w3211 och 170711, %-satsen är volymandel av all ost totalt som köps i Sverige

För ytterligare information kontakta:
Kristina Sörensen, varumärkesansvarig, Arla, mobil: 070-840 28 52, e-post: kristina.sorensen@arlafoods.com
Inger Söderlund, PR-chef, Arla Foods AB, mobil: 070-689 58 84, e-post: inger.soderlund@arlafoods.com

För högupplösta bilder: arlafoods/bildbank

Arla Foods är världens åttonde största mejeriföretag och världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter. Den samlade mjölkinvägningen är på cirka 8,6 miljarder kilo och omsättningen cirka 70 miljarder svenska kronor. Det är en kooperativ förening som ägs av cirka 7 600 svenska och danska mjölkbönder. Arla Foods har produktion i 13 länder och försäljningskontor i ytterligare 20 länder. Med rötterna i åkermarken, på både den svenska och danska sidan om Öresundsbron, exporterar vi mejerivaror till hela världen. Verksamheten omfattar hela kedjan från mjölkproduktion till färdiga produkter.