Premiär för Stockholms Stadsmissions matbod på Stortorget

I dag öppnar Stockholms Stadsmission Matboden på Stortorget 3 i Gamla Stan, som erbjuder allt från charkuterier till take away-luncher. Tanken är att underlätta för kunderna och ge det lilla extra, samtidigt som köpet även gör andra gott.

Idag finns Grillska Husets café och lunchrestaurang, fest- och konferensvåning, brödbod och catering. Anledningen till att man kompletterar med Matboden är en växande efterfrågan inom catering och lättillgänglighet som take away.

-       Med Matboden vill vi tillföra det lilla extra och underlätta för våra kunder, vare sig det gäller lunch, vardagsmiddag, fredagsmys eller större fester, säger Ewa Gledin, enhetschef Matboden, Stockholms Stadsmission.

I Matboden finns ostar, charkuterier, frukt och grönt och take away-lunch. Matboden erbjuder även catering för små och stora tillställningar. Kvaliteten och omtanken ligger i fokus. Så ofta det är möjligt är råvarorna lokalproducerade med hög kvalitet.

Hela överskottet från försäljningen går till Stockholms Stadsmissions arbete för människor i utsatthet. Matboden genererar även fler möjligheter till arbets- och praktiktillfällen inom Stockholms Stadsmissions sysselsättningsprojekt.

-       Alla råvaror och produkter är valda med omtanke om både människa och miljö. Omtanke är vår viktigaste ingrediens och vi har redan gjort de goda valen till de som handlar hos oss, säger Ewa Gledin.

Matbodens öppettider är måndagar-lördagar kl 10.30-18.00. Extra öppet hålls fem söndagar inför jul; sista söndagen i november och varje advent.

För mer information vänligen kontakta:
Ewa Gledin, enhetschef Matboden, Stockholms Stadsmission
070-425 66 02, ewa.gledin@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.