Q8 inviger sin första vätgasstation i Öresundsregionen

I samarbete med H2 Logic och Air Liquide öppnar Q8 i dag en av de första vätgasstationerna i Öresundsregionen, i danska Herlev kommun. Det är ett steg i en större etablering av vätgasstationer runt om i Danmark, för att möta den ökande efterfrågan av att köra miljövänliga bilar. Etableringen kommer även att gynna svenskar som rör sig i Öresundsregionen. Danmarks Energi- och Byggnadsminister Rasmus Petersen närvarar under invigningen.

Den nya vätgasstationen ligger på Q8:s mark och drivs av H2 Logic og Air Liquide. Stationen är belägen precis intill Q8:s nuvarande servicestation på Dynamovej, vilket gör det möjligt att tanka vätgas och andra drivmedel på samma ställe.

-        Vi värnar om såväl våra kunder som vår omvärld och vi vill underlätta för människor i rörelse att göra hållbara val. Därför följer vi noggrant utvecklingen av mer klimatvänliga bränslen och vi stödjer gärna utvecklingen av grönare alternativ, som vätgas. Vi vill vara en del av utvecklingen och har därför ingått samarbetet med H2 Logic, säger Camilla Slunge Dowling, Hållbarhetschef för Q8 och OKQ8.

Fler vätgasbilar på de danska vägarna
Vätgasstationen i Herlev blir Danmarks femte och ytterligare sex nya vätgasstationer är planerade till nästa år. Utbyggnaden av nätverket går hand i hand med introduktionen av flera nya vätgasbilar på den danska marknaden.

-        Vi ser en större efterfrågan på vätgas och vill såklart möta den. Just nu är planerna fokuserade på Danmark men det är såklart även intressant att titta på hur vi kan följa efterfrågan och bredda etableringen till Sverige, fortsätter Camilla Slunge Dowling.

Vätgasstationen på Dynamovej 2 invigs i dag den 9 april kl 13. En av de medverkande vid invigningen är Danmarks Energi- och Byggnadsminister Rasmus Petersen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OKQ8 i Sverige och Q8 i Danmark bildar tillsammans ett av Skandinaviens största drivmedelsbolag. I augusti 2012 gick OK-Q8 AB och Q8 Danmark A/S samman. Företaget är med cirka 1 000 servicestationer i Sverige och Danmark en engagerad, inkluderande och kundfokuserad arbetsplats med över 5 000* medarbetare i Sverige och Danmark.

Nyckeltal Sverige:

• Omsättning 2014: 26,7 miljarder SEK (ca 17,2 miljarder SEK exkl. moms och punktskatter)
  • Marknadsandel (bensin): 26,8 procent
  • Antal anställda: 3 600*
  • Antal stationer: cirka 700 + 40 för tung trafik

Nyckeltal Danmark:

• Omsättning 2014: 12,6 miljarder DKK (ca 6,2 miljarder DKK exkl. moms och punktskatter)
  • Marknadsandel (bensin): 14,3 procent
  • Antal anställda: 1 800
  • Antal stationer: 240

*cirka 1 500 anställda hos samarbetspartners och återförsäljare

För mer information vänligen kontakta:
Camilla Slunge Dowling, Hållbarhetschef på OKQ8

Mail: Camilla.SlungeDowling@okq8.se

Malin Eklund, Chef Kommunikation & CSR
Mail: malin.eklund@okq8.se

OKQ8 – För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller förutom drivmedel marknadens bästa service och bredaste sortiment av bilprodukter samt dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet. De flesta av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.
OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter, såsom biogas och el som drivmedel. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på okq8.se.