Riklig mens resulterar i sämre livskvalitet och arbetsfrånvaro

Kvinnor med riklig mens i samband med sjukdomen myom har större arbetsfrånvaro än kvinnor med normal mens. På grund av kraftiga blödningar sjukanmäler sig dessa kvinnor i genomsnitt 6 heldagar per år på grund av sina besvär. De måste även i stor utsträckning avstå från fysiska och sociala aktiviteter, och får generellt mindre gjort än vanligt. Det visar en ny studie som Gedeon Richter Nordics är initiativtagare till.

Upp till 40 procent av alla kvinnor 18-51 år får någon gång i livet myom, muskelknutor i och på livmodern. Av dessa får upp till hälften symtom som kan göra livet mycket besvärligt. Det vanligaste symtomet är riklig mens*. En ny studie visar att myom och riklig mens inte bara resulterar i arbetsfrånvaro, och därmed inkomstbortfall, utan även sämre livskvalitet.

I studien uppger var femte kvinna med riklig mens att de har svårigheter att utföra sitt arbete som vanligt under menstruationen, medan kvinnor med normal mens inte upplever någon skillnad alls (0%). 6 av 10 kvinnor (61%) med riklig mens känner sig generellt begränsade under menstruationen, medan endast 12% med normal mens känner sig begränsade.

Kunskapen om riklig mens och myom behöver öka
Skillnaden mellan drabbade och kontrollgruppen i studien var genomgående signifikant. En relevant upptäckt var att flera kvinnor i kontrollgruppen föll bort, då det visade sig att de blödde rikligt, och inte normalt, som de själva hade skattat sig när de anmälde sig till studien.

- Det visar att många har riklig mens men inte vet om det själva. Många kvinnor står ut med sin situation även om livskvaliteten sjunker, det kan finnas hjälp att få i de fall det behövs. En ökad kunskap om myom och riklig mens är nödvändig, säger Helena Kopp Kallner, överläkare och huvudprövare i studien.

Resultat från undersökningen i korthet:

• I gruppen med myom och riklig mens stannar 25% av kvinnorna hemma från arbetet under mensen, 3% av kvinnorna i kontrollgruppen missar arbetstid.
  • Kvinnor med myom och riklig mens är hemma från jobbet i genomsnitt 7,6% av sin arbetstid under mensen medans kvinnorna i kontrollgruppen missar 0,2 % av arbetstiden.
  • Kvinnor med myom och riklig mens upplevde att deras arbetskapacitet minskade nästan till hälften (43,6 %) medans de friska kvinnorna upplevde att de hade 12,3 % nedsatt arbetsförmåga under mensen. Vid vardagliga aktiviteter utanför arbetstid upplevde kvinnorna med myom 43,9 % nedsatt kapacitet medans motsvarande siffra för kontrollgruppen var 12,1%.
  • 70% av kvinnorna med myom avstår från fysiska aktiviteter under menstruationen och 42% från sociala aktiviteter. 55% upplever även att de får mindre gjort än vanligt.

6 tecken på att en kvinna blöder mer än normalt:

• Om man behöver byta tampong eller binda oftare än varannan timme
  • Om man behöver använda dubbla skydd som binda och tampong samtidigt
  • Om man behöver gå upp på natten och byta mensskydd
  • Om man behöver avstå från sociala aktiviteter på grund av kraftiga mensblödningar
  • Om man har järnbrist och känner sig överdrivet trött eller andfådd under mensen
  • Om man har mens under åtta dagar i följd eller längre

*Att blöda mer än 80 ml under en menscykel räknas i medicinska termer som riklig mens

Om undersökningen
Studien genomfördes på flera gynekologmottagningar i Sverige mellan 2015-2017 med Helena Kopp Kallner från Danderyds Sjukhus/Karolinska Institutet som huvudprövare.Totalt genomfördes studien bland 206 kvinnor i Sverige (88 kvinnor med riklig mens och myom och 118 kvinnor som upplevde att de hade normal mens). Studien är initierad och finansierad av läkemedelsföretaget Gedeon Richter Nordics.

För mer information eller för att ta del av hela studien kontakta:
Mia Lindeberg, Medicinsk rådgivare, Gedeon Richter Nordics
Telefon 0704-66 32 53, mail: mia.lindeberg@gedeonrichter.eu