Så sparar du pengar och ökar säkerheten på vägarna i Sommarsverige – Enkel checklista för bilägare

Sommaren är äntligen här och många planerar att ge sig ut på en efterlängtad bilsemester. Genom en kontroll av bilen inför resan kan bilister både spara pengar, slippa problem och öka säkerheten. OKQ8:s Servicehjälpen står redo att hjälpa till med kontroller och kostnadsfri assistans och göra bilen redo att tas ut på vägarna.

För många bilburna svenskar är semestern ofta förknippad med extra utgifter, men genom enkla knep går det att spara pengar och förhindra onödiga utgifter. Oavsett om familjen ska ut på en lång bilsemester eller kortare dagsutflykt är det viktigt att göra en genomgång av bilen.

Checklista: 4 enkla tips som sparar pengar i sommar
1. Inför semestern är bilen ofta fullastad med packning, passagerare och ibland även belastad med ett extrasläp, vilket kräver ett högre lufttryck i däcken. Med rätt lufttryck ökar säkerheten och som bilägare sparar du in både på slitage-, och bränslekostnader.
2. Med ekonomisk körning - så kallad EcoDriving - kan du minska bränsleförbrukningen med mellan 10 och 20 procent. Kör på högsta möjliga växel och motorbromsa så ofta det går.
3. Ta av takboxen om den inte ska användas. Boxen medför ökade bränslekostnader!
4. Ställ av bilen om den inte ska användas. På så sätt får du lägre försäkringskostnader, slipper fordonsskatt samt parkerings- eller trängselavgifter och undviker bränslekostnader. Glöm inte att teckna en avställandeförsäkring, då är bilen försäkrad under perioden den är avställd.

OKQ8 hjälper till att göra bilen semesterredo
I sommar får bilägare hjälp av OKQ8:s Servicehjälpen att utföra en kontroll av bilen och göra den redo för semestern. Servicehjälpen är på plats på OKQ8:s bemannade stationer den första torsdagen i varje månad, mellan klockan 14-18. Personal från OKQ8 står då redo att besvara frågor och hjälpa kunder med praktiska moment som att byta torkarblad, fylla på spolarvätska eller kontrollera lufttryck i däcken.

- Vi på OKQ8 vill vara en god vän på vägen och genom Servicehjälpen bistår vi med tips och råd samt hjälper kunder att utföra små men viktiga kontroller av bilen. Inför sommaren är kontroller extra viktiga eftersom många bilister färdas med tung last och inte sällan kör flera hundra mil, vilket gör att bilen belastas mer än vanligt, säger Roger Blomstrand, Head of Retail Sales på OKQ8.

För mer information vänligen kontakta:
Roger Blomstrand, Head of Retail Sales på OKQ8
Mobil: 070- 268 02 49
E-mail: roger.blomstrand@okq8.se

Morgon Eriksson, Head of Category Purchase Dry Goods & Services på OKQ8
Mobil: 070- 55 06 157
E-mail: morgan.eriksson@okq8.se

För människor i rörelse
På OKQ8:s stationer finns produkter och tjänster som underlättar för människor i rörelse. OKQ8 tillhandahåller, förutom drivmedel, marknadens bästa service, tillgänglighet samt ett generöst sortiment av bilprodukter, dagligvaror, vällagad fräsch mat och ekologiskt kaffe. Den svenska verksamheten omfattar ca 750 stationer över hela landet för såväl personbil som tung trafik. Många av våra 350 bemannade servicestationer har biltvätt, tvätta-själv hallar, biluthyrning och bilverkstäder. I företagets utbud finns även produkter för kunder inom jordbruk, transportindustri, sjöfart, verkstäder och cykel. Vi erbjuder också ett av marknadens bästa kort, OKQ8 VISA.

OKQ8 arbetar aktivt för att driva utvecklingen av mer klimatanpassade och miljövänliga drivmedel och produkter. Fyra år i rad har vi utsetts till Sveriges mest hållbara drivmedelsbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands och som medlem i samhällsinitiativet UN Global Compact stöder OKQ8 aktivt FN:s tio principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och anti-korruption. Läs mer på okq8.se.