Scan bjuder in till Gårdsmiddag 2017 – i samarbete med Sveriges bästa köttrestauranger

Nu bjuder Scan in till årets version av Gårdsmiddag. En matupplevelse ute i det gröna som kombinerar vackra vyer, Sveriges bästa restauranger och köttdetaljer av högsta kvalitet. Resultatet blir fyra kvällar med matglädje i fokus på utvalda Scan-samarbetsgårdar runt om i Sverige. För menyn står Restaurang AG i Stockholm, TOSO i Göteborg, Holy Smoke BBQ utanför Malmö och Johannes Kök i Linköping.

Scan har över 10 000 samarbetsgårdar runt om i Sverige som gemensamt står för allt svenskt kött som Scan förädlar och säljer. Förra året lanserade Scan middagskonceptet Gårdsmiddag som ett sätt att öppna upp gårdsmiljön för nyfikna och samla alla de viktiga beståndsdelar som ingår i en riktigt god middag i en och samma matupplevelse. Nu utökar Scan konceptet och bjuder in till fyra smakrika middagar på gårdar runt om i Sverige.

Att göra livet godare innebär inte bara att erbjuda en gastronomisk upplevelse. Vi tror att maten smakar bättre om man vet vart den kommer ifrån. Allt kött som Scan producerar kommer från svenska gårdar och tillsammans med våra bönder har vi länge varit en del av svensk landsbygd och mattradition. Med Gårdsmiddag vill vi öppna upp vår värld och visa att ursprung, god djurhållning och kreativ tillagning tillsammans utgör kärnan i äkta matglädje.” säger Anna Lind, Program Manager på Scan.

Fyra middagar på gårdar runt om i Sverige
Scan Gårdsmiddag sker i samarbete med Restaurang AG, TOSO, Holy Smoke BBQ och Johannes Kök. Konceptet består av en matresa under sommaren med ett stopp på respektive gård. Samtliga menyer skiljer sig åt i uttryck för att på så vis ge varje Gårdsmiddag en egen prägel och skapa fyra olika kvällar som speglar respektive restaurang, gård och landskapet där gården verkar.

Schema för sommarens Gårdsmiddag:

• Den 20 maj: Matresan börjar på gården Skattmansö utanför Stockholm där prisade Restaurang AG står för menyn.
  • Den 10 juni: Därefter går stafettpinnen vidare till Bänatorp Gård strax utanför Göteborg. TOSO håller i middagen med asiatiska influenser.
  • Den 17 juni: Gårdsmiddag kommer till Malmö och gården Börringe. Holy Smoke BBQ, nominerade till Sveriges bästa krog 2017, står för smakerna som går i rökens tecken.
  • Den 12 augusti: Sist ut är middagen på gården Stora Greby strax utanför Linköping. Restaurangen Johannes Kök serverar en grillmeny med bland annat Scans innovation Svensk Rapsgris.

Pris och transport
En biljett kostar mellan 795–995 SEK per person vilket inkluderar en unik middag komponerad och tillagad av respektive restaurang, inklusive dryck. I priset ingår även transport till och från Stockholm C, Göteborg C, Linköping C och Malmö C, beroende på vilken ort som ligger närmast gården. Varje Gårdsmiddag har plats för ca 100 gäster och gästerna rekommenderas att ta med varma kläder och oömma skor.

Ett matpass ska locka köttfantasten
Förutom möjligheten att köpa biljett till en Gårdsmiddag finns det ett fåtal exklusiva matpass som köper plats vid samtliga middagar. Biljetten till alla fyra middagar kommer kosta 2995 SEK och riktar sig till alla matentusiaster som vill uppleva en smaksensation genom Sverige utan dess like.

För mer information om Gårdsmiddag och biljettbokning besök: http://www.gårdsmiddag.se
För högupplösta pressbilder och menyer besök: http://www.gårdsmiddag.se/press

Vill du ha mer information? Vänligen kontakta:

Anna Lind, Program Manager på Scan
tel: 072 230 86 41, mail: anna.lind@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige
tel: 08-725 85 10

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.