Scan lanserar årets nyheter för grillen – baserat på grilltrender där koreanska smaker dominerar

Intresset för att grilla växer – både bland foodies och hemmakockar. För att skapa ett utbud som passar alla grillfantaster lanserar Scan nu årets grillnyheter där slow cooked och koreanska smaker är i fokus. Andra nyheter för säsongen är årets flinta smaksatt med ingefära och sweet chili och den smakfulla kotlettkappan pluma av Svensk Rapsgris. Samtliga nyheter tar avstamp i årets grilltrender och köttet kommer som alltid från svenska gårdar.

Redan förra året kunde Scan se att intresset för att grilla ökade bland svenskarna*. En trend som verkar hålla i sig även i år. Många identifierar vår och sommar med grillsäsong och för att inspirera fler till att experimentera med smakerna på grillen lanserar Scan nu sex grillnyheter inom kategorier som ”slow cooked”, ”årets flinta” och ”pluma av Svensk Rapsgris”. Samtliga produkter tar avstamp ur ”Scans grilltrender för 2015”, där koreanska smaker, sous vide och benprodukter utmärker sig*.

– I framtagningen av nyheterna för årets grillsäsong har vi influerats av smaker från hela världen, där koreanska kryddningar som ingefära och chili är dominerande. Med årets produktnyheter för grillen vill vi inspirera och uppmuntra fler till att våga blanda och testa nytt, säger Andrea Emmertz Magnusson, produktutvecklare för grillen på Scan.

”Slow cooked” med nyheter som koreansk BBQ, lammlägg och kalvribs
Produkterna inom Scans nya ”slow cooked”-kategori har tillagats på låg temperatur i tio timmar för extra saftigt och mört kött. Köttet behöver bara värmas på grillen för att få en fin yta. Nyheter inom kategorin är:

• Kamben, koreansk BBQ – inspirerad av Korea med smaker som ingefära, chili och paprika. Pris: ca 129 kr/kg.

• Lammlägg, vitlök och persilja – smakrikt kött med klassiska kryddor som framhävs på grillen. Pris ca 119 kr/kg.

• Kalvribs, smokey tomato – en utpräglad smak av tomat, chipotle och en tydlig ton av rökighet. Pris ca 149 kr/kg.

Årets flinta är smaksatt med ingefära och sweet chili
Även årets flinta är inspirerad av Korea med asiatiska smaker som ingefära och sweet chili. Pris ca 52,50 kr/kg.

Pluma – av Svensk Rapsgris
Pluma, också kallad kotlettkappan, sitter som ett lock ovanpå karré och kotlett. Produkten är helt ny i Scans sortiment – men är en vanlig del att äta i det spanska köket. Pluma av Svensk Rapsgris är mycket smakrik och passar utmärkt att både steka eller grilla hel. Pris ca 109 kr/kg.

Årets tre största grilltrender från Scan:

• Koreanska smaker – Koreansk grillning är innovativ med starka smaker och blandade ingredienser. Under det senaste året har antalet koreanska restauranger i Europa ökat och likaså försäljningen av koreanska kokböcker.

• Sous videMetoden på alla foodies läppar som innebär att man tillagar maten i en vakuumförpackning i form av en lufttät plastpåse för att bevara råvarornas naturliga arom, saftighet och vikt. Att kombinera sous vide med grillning är en given kombination då det skapar professionella och säkra resultat.

• Benprodukter – Att grilla produkter med ben skapar en autentisk känsla, och en tydlighet som också visar köttets ursprung – samtidigt som det blir visuellt vackert på tallriken.

*Scans grilltrender baseras på en trendrapport framtagen tillsammans med det globala insiktsföretaget Future Foundation. I framtagningen av grillrapporten har Future Foundation kombinerat spaningar kring ämnet (grillning) med bakomliggande drivkrafter och konsumenttrender.

*http://www.svensktkott.se/aktuellt/nyheter/kvalitet-svenskt-chili-och-nya-svenska-rakorvar/

Bilder på Scans produktnyheter hittar du här: http://bit.ly/1aJLNBb.

Vill du testa någon av Scans produktnyheter eller ha mer information?
Vänligen kontakta:

Janne Nordlund Othén, PR & communications manager på Scan
Tel: 070-7489648, Mail: Janne.NordlundOthen@hkscan.com

Andrea Emmertz Magnusson, produktutvecklare för grillen på Scan
Tel: 044-194113
, Mail: Andrea.EmmertzMagnusson@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.