Scan lanserar gårdsspecifik julskinka

Nu lanserar Scan årets julnyhet bestående av Gårdsjulskinka av Svensk Rapsgris. En tidig julklapp till alla svenskar som älskar svenskt närproducerat kött av hög kvalitet. Scans Gårdsjulskinka kommer både som färdigkokt och rimmad, där etiketten visar precis vilken gård julskinkan kommer ifrån.

Jultrenden i svenska hushåll visar att allt fler ställer högre krav på kvalité och efterfrågar julskinkor med svenskt ursprung. Scans årliga julundersökning visar bland annat att 84 procent tycker att det är viktigt att julskinkan är svensk och 49 procent tycker den ska vara närproducerad. För att möta konsumenterna lanserar Scan i år gårdsspecifik julskinka.

– Vi har totalt tio gårdar runt om i Sverige som tillsammans producerar all vår julskinka gjord på Svensk Rapsgris. Gårdsmärkningen innebär att kunderna numera kan se exakt från vilken gård deras julskinka kommer ifrån vilket ger ökad trygghet och transparens, säger Per Dalborg, Category Manager på Scan.

Gårdsjulskinka av Svensk Rapsgris
Årets nyhet Gårdsjulskinka kommer från Scans rapsgrisgårdar. På dessa gårdar har bönderna tillsatt svensk raps i grisarnas foder. Oljan i rapsen ger köttet en bättre fettsammansättning och gör det saftigare, mörare och smakrikare. Scans innovativa Rapsgris erbjuder ett nytt slags fläskkött av högsta kvalité som snabbt blivit en favorit bland kockar, i svenska hem och inte minst på julborden.

Glutenfri griljering – ännu en nyhet för i år
Undersökningen visar även att det är julskinkan som är viktigast på julbordet, framför andra favoriter som köttbullar och inlagd sill. För att fler ska kunna njuta av julfavoriten är all griljering på årets julskinkor glutenfri.

– Genom att göra griljeringen glutenfri blir julskinkan mer tillgänglig för alla, säger Per Dalborg, Category Manager på Scan.

Fakta från Scans årliga julundersökning 2016*

Vad man tycker bäst om på julbordet?

1.     Julskinka (64%)
2.     Köttbullar (53%)
3.     Inlagd sill (50%)
4.     Lax (47%)
5.     Janssons frestelse (45%)

Hur brukar svensken tillaga julskinkan?

1.     Köper färdigkokt och griljerar själv (50%)

2.     Köper färsk rimmad och ugnsbakar och griljerar själv (17%)
3.     Köper färsk rimmad och kokar och griljerar själv (13%)
4.     Köper färdig julskinka med griljering (8%)
5.     Köper skinkstek för att rimma, laga och griljera själv (3%)

Vad är viktigt när det kommer till julskinka?

1.     Det är viktigt att julskinkan är svensk (84%)

2.     Det är viktigt att julskinkan är närproducerad (49%)
3.     Det är viktigt att julskinkan är ekologisk (35%)
4.     Det är viktigt att julskinkan är klimatmärkt (28%)
5.     Det är viktigt att det är julskinka av rapsgris (11%)

Vilka varumärken inom livsmedel förknippar man mest med julen?

1.     Scan (48%)

2.     Abba (8%)
3.     Apotekarnes (7%)
4.     ICA (4%)

*Om Scans undersökning
Undersökningen genomfördes mellan den 9 - 19 december av Straylight på uppdrag av Scan. Totalt svarade 1001 personer på undersökningen.

Pressbilder julskinka från Scan:
Lösenord: 1234

För mer information om Scans julskinkor, vänligen kontakta:
Per Dalborg, Category Manager Rött Kött

tel: 0767 80 04 88, mail: per.dalborg@hkscan.com

Emma Ahnström, Brand Manager på Scan
tel:  0767 84 49 66, mail: emma.ahnstrom@hkscan.se

Pressjour HKScan Sverige
tel: 08-725 85 10

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.