Scan lanserar produkter med hälften svenska grönsaker

Scan lanserar en helt ny produktkategori bestående av hälften kött och hälften grönsaker. De nya produkterna heter Korvish och Järpish och är producerade av svenska råvaror med kött från Svensk Rapsgris och grönsaker från svenska gårdar. Med de nya produkterna vill Scan möta konsumenter som vill äta varierat och som efterfrågar mer grönt och mindre salt.

Falukorv, köttbullar, leverpastej och karré från Svensk Rapsgris – Scan har i över 100 år utvecklat produkter som blivit favoriter i hem runt om i Sverige. Nu lanserar Scan Korvish och Järpish. Produkterna innehåller det bästa av två världar, svenska grönsaker blandat med kött från Scans innovation Svensk Rapsgris.

­– Det här är ett historiskt steg för oss på HKScan. Det är första gången någonsin som vi lyfter in produkter med en sådan hög andel grönsaker i vårt sortiment. Med Korvish och Järpish vill vi göra det enklare för våra konsumenter som vill äta mer grönsaker att göra det med smakupplevelsen i centrum, säger Ann Baker, produktchef korv på Scan.

Om Scan Korvish
Scan Korvish innehåller Svensk Rapsgris och svenska grönsaker. Bland grönsakerna finns bönor, ärtor, morot, potatis och lök. Korvish lanseras i tre varianter: Korvish Svartpeppar med smak av lök, Korvish Örter med smak av citron och det något starkare alternativet Korvish Anchochili med smak av tomat.

Rek pris: 27,90 kr styck (250 gram).

Om Scan Järpish
Scan Järpish innehåller Svensk Rapsgris och svenska grönsaker, som kålrot, morot, palsternacka och potatis. Järpish lanseras i två varianter, båda nyckelhålsmärkta. Järpish Rotfrukter och det starkare alternativet Järpish Lime&chili.

Rek pris: 27,90 kr styck (300 gram).

Korvish och Järpish finns i butik från och med v. 5 Läs mer om produkterna här: http://scan.se/ish

Hur äter man Korvish och Järpish?
Korvish och Järpish lanseras i flera smaker för att passa olika tillfällen. I och med att det är en helt ny produktkategori har Scan tagit fram recept med förslag på tillbehör, som exempelvis ”Korvish Örter i pitabröd” och ”Järpish Rotfrukt med het pastasås och riven citron” som passar såväl vardagssammanhang som vid en middagsbjudning. Inspirationsrecept finns i den bifogade receptfoldern.

Vill du testa någon av Scans produktnyheter eller ha mer information?
Vänligen kontakta:
Emma Ahnström, Brand & Concept Manager på HKScan Sweden AB
tel: 076-7844966, mail: emma.ahnstrom@hkscan.com

Pressjour HKScan Sverige
tel: 08-725 85 10

För mer information om Scan Korvish och Järpish, vänligen kontakta:
Ann Baker, Productmanager på HKScan Sweden AB
tel: 073-3116812, mail: ann.baker@hkscan.com

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.