Scan och restaurang AG lanserar Gårdsmiddag – en grillupplevelse ute i det gröna

Lördag den 20 augusti är det premiär för Gårdsmiddag – en grillrestaurang för en kväll på Skattmansö som är en av Scans många samarbetsgårdar. Konceptet kombinerar god mat med vackra vyer över dalgångar och betesmarker. Under kvällen serveras svenskt nötkött, noga utvalt av Scan. Bakom grillen och kvällens meny står restaurang AG, utsedd till Sveriges bästa köttrestaurang tre år i rad. Gårdsmiddag har plats för ca 100 personer, och bokningen öppnar idag på www.gårdsmiddag.se

Scan som sedan 1899 producerat kött och charkuterier från gårdar runt om i Sverige har en stor kunskap om alla delar som behövs för en riktigt god middag. Det börjar i god djuromsorg och slutar i ett delikat hantverk. Tillsammans med restaurang AG och familjen Johansson på gården Skattmansö i Uppland lanseras nu för första gången konceptet Gårdsmiddag. En grillupplevelse som tar middagen tillbaka till ursprunget och öppnar upp gårdsmiljön för alla köttälskare.

– Samtidigt som intresset för mat och svenskt kött växer i Sverige blir vi extra måna om ursprunget. Med Gårdsmiddag vill vi nu bjuda in gäster till vår värld, denna gång på Skattmansö. Vi är även stolta över att kunna utveckla samarbetet med restaurang AG, som kommer leverera en grillupplevelse utöver det vanliga, säger Emma Ahnström, Brand & Concept Manager på Scan.

Vid grillen - restaurang AG, Sveriges bästa köttrestaurang
Scan har länge levererat noga utvalda köttdetaljer som porterhouse, clubsteak, entrecôte till restaurang AG, som i tre år i rad har utsetts till Sveriges bästa köttrestaurang. Med menyn till Gårdsmiddag har AG utgått från sitt signum; förstklassiga råvaror tillagade utan krångel, med stor kunskap. Middagen serveras vid ett gemensamt långbord ute i det gröna, utblickade mot gårdens betesmarker så gäster rekommenderas att ta med varma kläder och oömma skor.

– När man har riktigt bra råvaror behöver man inte krångla till det. Vi hängmörar köttet inför middagen och väl på plats kommer vi att grilla det över öppen eld. Bättre än så blir det inte säger Albert Kubaka, Köttmästare på restaurang AG.

Kvällens meny från restaurang AG
Alla rätter delas bland nya och gamla vänner vid bordet.

Välkomstdrink
Sommarbål på gårdens rabarber med diverse tilltugg

Förrätt
Grillat levain med örtvispat ister
Tartar med talgfriterade krutonger och ristad sommarsvamp
Rimmad kalvtunga med persilja och kaprissallad
Karamelliserad oxsvansterrin med picklade grönsaker

Huvudrätt
Grillad svensk hängmörad nötrygg clubsteak & entrecôte
Tomat, sallad, bearnaisesås och bakad potatis

Dessert
Kladdkaka med lättvispad grädde

Dryck
Vin, öl, alkoholfria drycker och kaffe serveras vid bordet

Om Gårdsmiddag på Skattmansö den sista helgen i augusti
När: Lördag den 20 augusti – välkomstdrink serveras från kl. 17.00 och middagen startar kl. 18.00
Var: Skattmansö i Uppland, 3 mil utanför Uppsala
Transport: Buss avgår från Stockholms central 15.30 (tillbaka senast 22.30), men det går givetvis bra att själv ta sig till adressen på valfritt sätt
Kostnad: 995 SEK per person
Bokning: www.gårdsmiddag.se. Middagen har plats för upp till 100 personer.

Vill du ha mer information?

Vänligen kontakta:
Emma Ahnström, Brand & Concept Manager på HKScan Sweden AB
tel: 0767844966, mail: emma.ahnstrom@hkscan.com

Albert Kubaka, Köttmästare, Restaurang AG
tel: 0707744669, mail: albert.kubaka@restaurangag.se

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.