Semcons huvudkontor vinnare av Rödfärgspriset 2016

I går kväll utsågs vinnaren i det prestigefyllda arkitekturpriset Rödfärgspriset – som belönar mötet mellan nyskapande modern arkitektur och traditionell slamfärg. Årets vinnare är Semcons huvudkontor i Göteborg, skapat av Semrén & Månsson med Magnus Månsson och Charlotte Erdegard som ansvariga arkitekter. Enligt juryn omdefinierar byggnaden i ett slag allt vad slamfärgsfasader hittills har varit.

Slamfärgen har månghundraåriga traditioner i vårt land och generation efter generation väljer att ge sina hem slamfärgens vackra, matta yta. Vartannat år, sedan 2002, uppmärksammar tävlingen Rödfärgspriset de nybyggnationer som skapar de mest spännande mötena mellan modern design och den traditionella färgtypen.

Vinnare av Rödfärgspriset 2016 är det internationella teknikkonsultföretaget Semcons nya huvudkontor, beläget vid kajkanten intill Jubileumsparken i Göteborg. Byggnaden stod klar 2015 och är ritad av arkitektbyrån Semrén & Månsson.

Juryn föll för magin som uppstår när byggnadens faluröda träpanel i solljus glöder genom dess tunna glasskikt.

”Årets vinnare av Rödfärgspriset är något så oväntat som en crossover mellan hightech och tradition och omdefinierar i ett slag allt vad slamfärgsfasader hittills har varit. Bakom ett väderskyddande skal utfört i den senaste glasbyggnadstekniken lyser den rödfärgade träfasaden upp i solljuset med varm intensitet och låter spjutspetsteknologi möta stugromantik i skön förening. Falu Rödfärg 2.0, helt enkelt!”

Det moderna möter traditionen
Varje detalj i nybygget är utformad för att stödja den kreativa arbetsmiljö som Semcon står för – spänningen mellan det moderna och traditionen och mellan teknologin och människorna. Ett yttre glasskal blev lösningen för ett bra inomhusklimat, och det var den tunna glashinnan som gav möjligheten att tänka sig en bakomliggande fasad av råhyvlad träpanel med slamfärg, skyddad från det annars så hårda och havsnära klimatet.

- Vi är överraskade men jätteglada över utmärkelsen. Vår utmaning var ett kontorshus vid en hård kajmiljö. Det gjorde att vi ville komplettera med en mjukhet och valet att använda Falu Rödfärg blev självklart för alla oss i arkitektteamet, säger Charlotte Erdegard, en av de ansvariga arkitekterna.

Falu Rödfärg, initiativtagare till Rödfärgspriset, har under 250 år arbetat för att bevara och utveckla det svenska kulturarvet.

- Årets finalfält hade en otrolig bredd! Från ett 25 kvadratmeter stort Attefallshus till ett modernt kontorskomplex på 9000 kvadratmeter, och däremellan ytterligare tolv livgivande möten mellan traditionen och framtiden. Årets vinnare är ett starkt bevis för hur Falu Rödfärg är modern i alla tider och en seger för att vi fortsätter att måla våra hus med en färg som ger liv – både till byggnaderna och till oss som lever i dem, säger Johan Molin, vd på Falu Rödfärg.

Sticklinge förskola vann Publikpriset
Utöver jurypriset består Rödfärgspriset av Publikpriset, då svenska folket röstar fram sin favorit bland finalisterna. I år tog Sticklinge förskola på Lidingö hem Publikpriset. Den nybyggda förskolan tar sin utgångspunkt i platsens natur, där en fasad målad med Falu Rödfärg Grå samspelar med tallarnas skuggspel och varma orangebruna partier reflekterar tallstammarnas färger.

Rödfärgsprisets jury:

• Love Arbén, ordförande, arkitekt SIR SAR/MSA
  • Mikael Bergquist, arkitekt SAR/MSA
  • Elizabeth Hatz, arkitekt SAR/MSA, professor på KTH
  • Josefina Nordmark, arkitekt SAR/MSA

Samtliga nominerade (se pressbilder under respektive objekt): http://www.rodfargspriset.se/nominerade-2016/

För ytterligare information vänligen kontakta
Love Arbén, juryordförande Rödfärgspriset, tfn 08-661 51 40
Johan Molin, vd Falu Rödfärg, tfn 023-78 27 10
Charlotte Erdegard, arkitekt Semrén & Månsson, tfn 070 458 61 16

Falu Rödfärg är ett av Sveriges äldsta aktiebolag, grundat 1764 som Stora Kopparbergs Bergslags AB. Idag är företaget ett fristående dotterbolag inom Stora Enso. Även som varumärke är Falu Rödfärg ett av landets äldsta. I snart 250 år har Falu Rödfärg tillverkats enligt samma grundrecept, med det unika, naturpigmentet från Falu Gruva. Den mineralrika färgen ger skyddande och bevarande egenskaper på trä och pigmentets naturliga kiselkristaller ger en äkta lyster åt alltifrån sjöbodar, torp och lador till offentliga byggnader och arkitektritade villor.