Singbox ABBA app inspirerar globala musikindustrin

Svensk musikinnovation på export

När svenska Singbox lanserade sin första app tillsammans med ABBA och Universal Music i slutet på förra året vaknade den internationella musikindustrin och nu väntar en kraftig expansion. Bland annat med en helt ny produktlinje med musikappar för den gigantiska indiska marknaden, Singbox Country för Sony ATV i Nashville, och ytterligare en produkt för ABBA. Nu går också Universal Music Publishing Scandinavias VD in i bolagets styrelse.

Grunden i Singbox är en plattform som ger användaren möjlighet att sjunga med och tävla i musik med sina smartphones på samma sätt som tidigare bara varit möjligt med större konsoler som tex Playstation SingStar. Med skillnaden att man får sin egen röst studiomixad och att man genom att vara on-line har möjlighet att dela med sig av sina alster eller tävla mot andra användare över till exempel Facebook.

Efter en tids nära samarbete har Universal Music Publishing Scandinavias VD Martin Ingström också tagit plats i Singbox styrelse.

Höga förväntningar på Singbox i Indien

I samarbete med Indiens främsta musikförlag Deep Emotions Universal Publishing ska Singbox nu utveckla en helt ny produktlinje, bland annat en app som låter användaren sjunga med sin Bollywoodfavorit i duetter.

Indien är den i särklass största musikmarknaden i Asien, Kina inberäknat. Musiken är central i av alla framgångsrika Bollywoodproduktioner. Tillsammans med Singbox och indiska telekomaktörer kan vi erbjuda fantastiska mervärdes- och tilläggstjänster till miljontals indiska användare. Det finns otroligt höga volymmässiga förväntningar på den här produktkategorin, säger Achille Forler, VD för Deep Emotions/Universal Music Publishing.

Singbox Country, Roxette och Abba Lyrics Challange…

Tillsammans med den amerikanska musikjätten Sony ATV i Nashville släpps inom kort Singbox Country. Det är en genreprodukt som samlar den amerikanska countryscenens största artister i en och samma app.

Singbox har även hunnit släppa ett produktkoncept för Roxette för deras pågående turné. En rad internationella och svenska artister står på tur för liknande koncept.  Till hösten släpps ytterligare en produkt för ABBA, denna gång i spelformen ”Lyrics Challenge” där användaren ska gissa rätt på nästa ord i sina älsklingslåtar.

Med vår teknik och det explosionsartade sätt som smartphones och sociala medier har erövrat marknaden kan skivbolagen och artisterna hitta nya vägar att tjäna pengar på sina rättigheter. Samtidigt som användare och musikälskare får nya sätt att uppleva sina idoler och öka underhållningsvärdet på musiken, säger Carl Ljungström, VD och grundare av Singbox.

För ytterligare information:

Carl Ljungström, VD
E-mail: Carl@Singbox.com

Tel +46702166400

Om Singbox
Singbox was founded in the summer of 2007 by Carl Ljungström and John Ardelius. Carl, born in 1967, is a musician trained at the Royal Academy of Music in London, performing artist on Koch, Stockholm Records and PolyGram, and contracted as a songwriter by Warner/Chappell Music. John, born in 1978, is Graduate engineer in engineering physics, Licentiate of engineering degree in computer science from the Royal Institute of Technology (KTH), and researcher at the Swedish Institute of Computer Science (SICS).