Snöskottning på tak ger ökat säkerhetsfokus

Fallolyckor är en av de vanligaste orsakerna till skador och dödsfall inom byggindustrin. Senaste tidens snöfall kräver ett ökat behov av snöskottning på tak. Cresto, som tillverkar fallskyddsutrustning, ser nu en ständigt ökande efterfrågan på fallskyddsutrustning för att undvika olyckor.

År efter år så är fallolyckor en av de vanligaste orsakerna till skador och dödsfall inom byggindustrin. Allt arbete som sker över två meters höjd ska fallskyddas.

Med riktade utbildningsinsatser har Cresto ökat kunskapen bland företag som lett till en ökad användning av fallskydd för att undvika olyckor vid hög höjd.

De senaste årens vinterväder, med ökat behov av snöskottning på tak, har lett till en ökad efterfrågan av fallskyddsutrustning för ett säkert arbete vid hög höjd. Tack vare Crestos lokala närvaro och produktion i Sverige har det levererats mer fallskyddspaket till den nordiska marknaden än från någon annan leverantör. Över hälften av den totala mängden beställningar av fallskyddsutrustning som görs varje år beställs mellan perioden december till februari.

-       Det är positivt att vi kan se att fler företag värderar säkerheten högt och att fler använder fallskyddsutrustning på arbetsplatser. Det finns fortfarande en stor kunskapsbrist om användning av utrustning vid arbete på hög. Vi arbetar kontinuerligt med information och utbildning för att minska antalet olyckor, säger Patrik Malterling, VD för Cresto.

Arbetsolyckor 2011 – fördelning av orsaker*:

1. Förlorad kontroll över transportmedel- ej vägtrafik
2. Förlorad kontroll över transportmedel
3. Ras/fall, glidning av föremål/material
4. Fall av person
5. Förlorad kontroll av maskin/handverktyg
6. Bristning av material
7. Djurolycka
8. Elektriska problem
9. Hot/våld
10. Explosion, brand
11. Förlorad kontroll
12. Vistelse på farlig plats

*Källa: Arbetsmiljöverket

För mer information vänligen kontakta:
Patrik Malterling, VD Cresto
Tfn: 010 - 45 47 500
E-mail: patrik@cresto.se

Om Cresto
Cresto konstruerar och utvecklar användarvänliga och innovativa fallskyddslösningar för arbete i fallriskmiljö. En betydande del av verksamheten utgörs av tjänster som utbildningar, service och installationer.