Som om 6240 av Sundsvalls bilister börjat cykla: OKQ8:s nya diesel har minskat CO2-utsläpp motsvarande 10 miljoner körda mil

Alla vet att det är bättre för miljön att låta bilen stå. Glädjande nog går det att göra skillnad utan att det påverkar plånboken eller livsstilen. I 5 månader har bilisterna i Sundsvall kunnat tanka Diesel Bio+ vilket har reducerat utsläppen med 16 000 ton CO2 eller motsvarande en körsträcka på 9,8 miljoner mil.

OKQ8 arbetar konsekvent för en mer hållbar bilism och med åtgärder för att minska miljöpåverkan här och nu. I somras ökades andelen förnybart drivmedel i företagets nya diesel och hitintills har Diesel Bio+ gett en reducering i hela landet motsvarande 31 000 dieselbilars årliga CO2 utsläpp.

Som om 13 procent av bilarna försvunnit från Sundsvalls vägar
Sedan stationerna i Sundsvall med omnejd fick leverans av den nya dieseln i augusti har CO2-utsläppen i Sundsvall reducerats med motsvarande en körsträcka på 9,8 miljoner mil visar OKQ8:s beräkning.*

–       Det är viktigt att vi kan erbjuda bilister ett kvalitativt drivmedel som reducerar negativa miljöeffekter. Diesel Bio+ gör det möjligt att göra ett hållbart val och en påtagbar skillnad. Bara i Sundsvall har vi under de senaste fem månaderna minskat våra CO2-utsläpp motsvarande den årliga körsträckan för 6240 bilar. Som om 6240 Sundsvallsbor ställt bilen och börjat cykla, säger Erik S. Moglia, produktchef drivmedel, OKQ8 Logistik.

På årsbasis, baserat på dagens distribution och volym, beräknas Diesel Bio+ reducera utsläppen i Sundsvall med 16 000 ton CO2, vilket motsvarar de årliga utsläppen från 6240 bilar som körs på fossil diesel.

-        Det finns ett stort miljöintresse hos Sundsvallsborna. Många blir positivt överraskade att den nya dieseln har samma goda kvalité som tidigare och samtidigt är bättre för miljön, säger Björn Danielsson, Försäljningschef OKQ8 Södra Norrland.

Sundsvall Sverige
Reducering av CO2-utsläpp jul-nov 2012 motsvarar 16 000 ton CO2
Körsträcka på 9,8 miljoner mil
6240 bilars årliga utsläpp
79734 ton CO2
Körsträcka på 48,9 miljoner mil
30 976 bilars årliga utsläpp
Beräknad reducering av CO2-utsläpp på årsbasis motsvarar 42 600 ton CO2
Körsträcka på 26 miljoner mil
16 500 bilars årliga utsläpp
348 000 ton CO2
Körsträcka på 216 miljoner mil

135 000 bilars årliga utsläpp
Här finns Diesel Bio+ 57 av OKQ8 stationer i Väster Norrland och Jämtlands län 378 OKQ8 stationer
Antal personbilar i trafik (SCB) Totalt länet 47 066 4 401 352

Om Diesel Bio+

• Diesel Bio+ är en förnybar syntetisk kopia av en högkvalitativ fossil diesel.
  • Den högre inblandningen förnybart påverkar inte dieselns tekniska egenskaper och kan därför användas året runt på alla dieselfordon.
  • Diesel Bio+ består till 27 procent av en förnybar blandning och 20 procent av en syntetisk diesel, producerad på rapsolja och animaliska fetter. I den låginblandas 5-7 procent RME.

*Diesel Bio+ har under juli till november minskat utsläppen av CO2 i Sundsvall motsvarande en körsträcka på 9,800,000 mil. Körsträcka per bil är i genomsnitt 1628 mil/år och vid slutet av 2011 fanns i Sundsvall 47 066 personbilar (SCB 2011).

För mer information vänligen kontakta:
Erik S Moglia, produktchef drivmedel, OKQ8 Logistik

Tel: 070 - 268 01 24
E-mail: erik.stenstromermoglia@okq8.se

Björn Danielsson, Försäljningschef OKQ8 Södra Norrland
Tel:070- 268 02 99
E-mail: bjorn.danielsson@okq8.se

OKQ8 - för hela livet med bilen
OKQ8 är ett av Skandinaviens största råvaruoberoende drivmedelsaktör och omfattar 1100 drivmedelsstationer och IDS-anläggningar i Sverige och Danmark. De bemannade stationerna i Sverige tillhandahåller ett komplett service- och produktutbud inklusive biltillbehör, hyrbilar, dagligvaror och Fastfood. På många stationer finns biltvätt och Tvätta Själv-hallar liksom verkstäder. OKQ8 är marknadsledande vad gäller tillgänglighet, expertis och utbud för bilen.

OKQ8 har en historia av att vara först med mer miljö- och klimatanpassade drivmedel, såsom Etanol och RME. OKQ8 fortsätter att vara drivande i utvecklingen, genom t ex utbyggnaden av biogasnätet, och möjliggöra el som drivmedel. Under 2011 och 2012 har OKQ8 utsetts till Sveriges mest hållbara bensinbolag i varumärkesundersökningen Sustainable Brands. Läs mer på www.okq8.se.