Stockholm blir lika Priceless som New York, London och Paris – fast på stockholmarnas vis

Att spendera mycket tid med familjen betyder mer än karriär och pengar i Stockholm 2013, åtminstone bland 30-44 åringar. Det framgår av en undersökning där stockholmarna har fått tycka till om den egna staden och dess utbud. Resultatet ligger delvis till grund för utvecklingen av ett nytt upplevelseprogram där Stockholm gör världsstäder som New York, London och Paris sällskap och blir en del i MasterCards globala Priceless Cities-program.

Nu är det helt klart att upplevelseprogrammet Priceless Stockholm lanseras i slutet av april 2013. Programmet handlar om att ge såväl stockholmare som inresta turister tillgång till exklusiva erbjudanden och annorlunda upplevelser, på ett sätt som är helt skräddarsytt för Stockholm.

”Priceless Cities-programmet har varit mycket framgångsrikt i de städer som redan lanserats runt om i världen. Vi är oerhört stolta över att Stockholm nu också blir en del av det globala programmet. Priceless Stockholm sätter fokus på Stockholm både nationellt och internationellt genom att lyfta fram och fira det som är unikt med vår huvudstad” säger Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för MasterCard i Norden och Baltikum.

Ska kittla Stockholmare och turister
Programmet med de upplevelser som MasterCard nu tar fram, firar det som är unikt med Stockholm och ska vara kittlande för både stockholmare och inresta turister som besöker huvudstaden. Det kommer att innhålla både breda och folkliga erbjudanden och aktiviteter samtidigt som det lyfter fram det smala och unika inom kategorier som Mat & Dryck, Underhållning och Shopping – allt baserat på vad vi som konsumenter är passionerade kring. Innehållet tas fram i nära samarbete med Stockholms mest framstående aktörer inom de olika kategorierna.

Genom att hitta essensen i vad de som bor i och runt Stockholm värdesätter vill MasterCard förhöja upplevelsen av staden ytterligare. För vad som anses vara ”priceless” i exempelvis Moskva är inte nödvändigtvis detsamma som värderas högst i Paris eller Stockholm. Att spendera mycket tid med familjen är det som flest invånare i Stockholms län anser visar på status medan knappt någon anser att materiella ting som en ”fin bil” visar på status.

Det framgår av den undersökning, som MasterCard låtit Ipsos genomföra, där 1003 Stockholmare fått svara på vad de anser vara status och hur de upplever sin stad.

Hellre svåråtkomlig plats än svåråtkomlig person

Om stockholmarna får välja mellan att få tillgång till en känd person eller att få tillgång till en plats som vanligtvis inte är tillgänglig för allmänheten, så som de privata våningarna på slottet eller en u- båt, så väljer sju av tio plats före person.

”I Stockholm kommer vi att satsa på oväntade erbjudanden på allt från välkända till svåråtkomliga platser. Och aktiviteter som är exklusiva, inte för att de är dyra, utan för att de är unika.”, avslutar Pernilla Winberg Babtist, marknadschef för MasterCard i Norden och Baltikum.

Utdrag ur undersökning med 1003 män och kvinnor 18-74 år i Stockholms län genomförd av Ipsos mellan december 2012 – januari 2013.

Topplista över vad stockholmarna främst anser visa på status:
1. Spendera mycket fritid med familjen (15 %)
2. Tjäna mycket pengar (12 %)
3. Ha en hög utbildning (12 %)
4. Vara framgångsrik på jobbet (11 %)
5. Ha en fin bostad (10 %)

Att spendera mycket tid med familjen är det som flest (15 procent) invånare i Stockholms län anser visar på staus. 30-44-åringarna anser detta i högre grad (23 procent) än övriga. I den yngsta åldersgruppen (18-29 år) är det vanligast (23 procent) att status är kopplat till att tjäna mycket pengar.

Endast 1 procent av de tillfrågade anser att fina bilar är något som visar på status. Av dessa är samtliga män mellan 30-59 år och samtliga med en inkomst över 600 000/år.

Undersökningen visar också att sju av tio stockholmare skulle vilja besöka en plats som vanligtvis är stängd för allmänheten om de fick möjlighet. Något fler i åldersgruppen 30-44 år och barnfamiljer svarar att de är intresserade av tillträde till en annars otillgänglig plats. Två av tio skulle föredra att träffa människor/profiler de annars inte har tillgång till att träffa. Något fler i åldersgruppen 18-29 år jämfört med övriga skulle välja detta alternativ.

För mer information:
Frida Almgren, kommunikationschef Norden och Baltikum 070-317 35 45
frida_almgren@mastercard.com

Om Priceless Stockholm
Priceless Stockholm är ett upplevelseprogram för alla MasterCard-kortinnehavare som kommer att erbjuda ovärderliga upplevelser runt om i huvudstaden. Oväntade erbjudanden på allt från välkända till svåråtkomliga platser. Aktiviteter som är exklusiva, inte för att de är dyra, utan för att de är unika.

Erbjudandena tas fram inom kategorierna Mat & Dryck, Underhållning, Shopping, Sport & Hälsa, Resa & Hotell och På Stan och kommer att finnas tillgängliga på en Priceless Stockholm-sajt som öppnar i samband med lanseringen i april. Erbjudandena riktar sig såväl till stockholmare som andra besökare i staden. MasterCards Priceless Cities-program finns sedan tidigare i världsstäder som New York, London och Paris.

Om MasterCard
MasterCard (NYSE:MA) är ett globalt betalnings- och teknikföretag. MasterCard driver världens snabbaste nätverk för betalningsprocesser som knyter samman konsumenter, finansiella institutioner, handeln, myndigheter och företag i över 210 länder och marknader. MasterCards produkter och lösningar gör vardagliga aktiviteter – som inköp, shopping, resande och företagande – lättare, säkrare och mer effektivt för alla. Följ oss på Twitter @MasterCardNews, vår blogg Cashless Conversations och prenumerera på senaste nytt. För mer information besök: www.mastercard.se

För att twittra denna nyhet, använd hashtagen #PricelessStockholm