Stockholms Stadsmission öppnar butik med podcasthörna i centrala Stockholm

Shoppa socialt hållbara produkter, ta en fika och lyssna på personliga berättelser från människor som levt i hemlöshet. I dag, torsdagen den 28 augusti, öppnar Stockholms Stadsmission dörrarna till en ny butik mitt emot Åhléns City i Stockholm. I butiken säljs bland annat kläder, textiler och leksaker. Butiken har också en podcasthörna där besökare kan lyssna på ”Håkan och Lenas podcast”, med syfte att bredda bilden av hemlöshet.

Nu öppnar Stockholms Stadsmission en ny infoshop på Klarabergsgatan 33, mitt emot Åhléns City i centrala Stockholm. I den nya lokalen kan besökare hitta allt från kläder, leksaker och diverse inredning från Stockholms Stadsmissions eget märke REMAKE, som tar gamla saker och ger dem nytt liv – samtidigt som det ger personer som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet till arbetsträning.

Utöver REMAKE finns även utbud från andra sociala företag, second hand- och fairtradeprodukter. Infoshopen har också särskilt fokus på att informera besökare och ge svar på frågor om Stockholms Stadsmissions verksamheter.

Podcasthörna för att bredda bilden av hemlöshet
Unikt för butiken är en ”podcasthörna” där besökare kan slå sig ner med en kopp kaffe och lyssna på Stockholms Stadsmissions prisbelönade podcast. I vilken Håkan och Lena, med värme och humor, pratar om deras erfarenheter från ett liv i hemlöshet.

– Med en podcasthörna i butiken vill vi göra det möjligt för alla som besöker oss att lyssna på podcasten direkt på plats. Vår förhoppning med podcasten är att bredda människors bild av hemlöshet genom att låta dem ta del av personliga livsöden och reflektioner, samtidigt som vi skapar en plattform genom vilken individer ur gruppen kan nå ut med sina egna berättelser, säger Andreas Thorell, Verksamhetsledare för infoshop.

Nya avsnitt med podcasten, som belönades med reklampriset Guldägget för bästa radio 2013, kommer att släppas löpande under hösten.

Handla och bidra till en mänskligare stad
Den nya butiken är en del av Stockholms Stadsmissions sociala företag. Det innebär att butiken gör det möjligt för människor som tidigare stått utanför arbetslivet att växa genom arbetsträning, praktikplatser och arbetstillfällen, med mål att nå anställningsbarhet och ökad egenmakt. Överskottet från försäljningen går direkt tillbaka till Stockholms Stadsmissions sociala verksamheter.

Adress: Klarabergsgatan 33, 111 21 Stockholm
Öppettider butik:
kl. 10-19 (mån-fre), kl. 11-17 (lör), kl. 12-16 (sön)

För mer information, vänligen kontakta
Andreas Thorell, Verksamhetsledare för infoshop, 08-6842 34 73, andreas.thorell@stadsmissionen.se
Johanna Nordenskjöld, enhetschef Arbete & Sysselsättning Stockholms Stadsmission, 08-68 42 3482, johanna.nordenskjold@stadsmissionen.se
Janna Hellerup Ulvselius, områdeschef, Sociala Företag, 08-­68 42 3015, janna.hellerup@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.