Stockholms Stadsmission satsar på sysselsättning i Brandbergen

Nu öppnar Stockholms Stadsmission ett socialt företag med två inriktningar i anslutning till det nyöppnade seniorcentret i Brandbergen. Verksamheterna består av ett kafé samt lokalvård av seniorcentret och innebär sysselsättning för totalt åtta personer som idag står långt ifrån arbetsmarknaden.

Under hösten slog Haninge kommun upp portarna till ett nytt seniorcenter i Brandbergen. I samband med satsningen på de äldre väljer nu kommunen, att ta hjälp av Stockholms Stadsmission, för att även investera i kommunens arbetslösa. Detta genom att öppna två nya verksamheter i anslutning till centret – ett kafé som serverar hembakt fikabröd, ekologiskt kaffe och lättare luncher till Brandbergens seniorer, samt en verksamhet som löpande sköter lokalvården av centrets lokal.

–      Vi tycker det är otroligt roligt att kunna vara en del av Haninge kommuns stora satsning för de äldre i Brandbergen samtidigt som vi kan erbjuda personer som står utanför arbetslivet möjlighet till kompetensutveckling och handledning med hög kvalitet. Vi ser fram emot att bli en del av det sociala livet i Brandbergen, säger Johanna Nordenskjöld, verksamhetschef för Enheten för Arbetsintegration på Stockholms Stadsmission.

Verksamheterna ger åtta personer sysselsättning
Enligt statistik från Haninge kommun har arbetslösheten i kommunen närmast fördubblats sedan 2008*. Stockholms Stadsmissions nyetablering i Brandbergen är en del av organisationens arbetsintegrerade sociala företag, vilket innebär att verksamheterna arbetar med att erbjuda personer som idag står långt från arbetsmarknaden arbete och sysselsättning. Genom verksamheterna får sex personer arbetsträning, medan två personer erbjuds tidsbegränsade så kallade utvecklingstjänster.

Öppettider kafét i Brandbergen
2013: Helgfria vardagar: 09:00-17:00

2014: Helgfria vardagar: 09:00-17:00, Lördagar: 09:00-15:00

Adressen till det nyöppnade kafét:

Jungfrunsgatan 419, Brandbergen i Brandbergens seniorcentrums lokaler

*http://haninge.se/sv/Kommun-och-politik/Statistik/Arbete/

För mer information, vänligen kontakta
Johanna Nordenskjöld, verksamhetschef för Enheten för Arbetsintegration, Stockholms Stadsmission,
08-68 42 3482, johanna.nordenskjold@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.