Stockholms Stadsmissions namninsamling för barn i hemlöshet

Stockholms stads senaste kartläggning från 2017 visar att 718 barn i Stockholm saknar stadigvarande boende. Stockholms Stadsmission startar nu uppropet #718skablinoll – en namninsamling för ett mänskligare samhälle där inget barn ska behöva leva i hemlöshet.

Hemlösheten i Sverige ökar men har bytt skepnad. All fler barn och barnfamiljer lever i hemlöshet och det märks framför allt i storstadsregionerna. Från att länge ha kopplat hemlösheten till missbruksproblematik och psykisk ohälsa kopplas den allt oftare till fattigdom i kombination med bristande stöd för individen att förbättra sin livssituation. Där en tydlig anledning till hemlösheten är bristen på billiga bostäder för den som lever i ekonomisk utsatthet. Människor riskerar att aldrig komma in på den ordinarie bostadsmarknaden.

Och i förlängningen löper barn och unga som lever i socialt utanförskap, som ett liv i hemlöshet innebär, högre risk att som vuxna drabbas av ohälsa, arbetslöshet och fattigdom. I Sverige lever drygt 33 000 människor i hemlöshet och många av dem är barn.

– Situationen för barn som saknar ett stadigvarande boende är mycket bekymmersamt. En bostad är en mänsklig rättighet och rådande situation strider mot FN:s Barnkonvention. Det är mycket oroväckande att våra politiker inte tar bostadsförsörjningen på allvar, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission.

#718skablinoll
Stockholms Stadsmission uppmanar nu alla stockholmare att engagera sig genom att klicka sig in på (LÄNK) och skriva under Stockholms Stadsmissions namninsamling. Efter jul- och nyårshelgen kommer namninsamlingen att överlämnas till Stockholms stad och övriga kommuner i länet. Målsättningen med initiativet är på kort sikt att öka kunskapen om den nuvarande bostadssituationen för många barnfamiljer och på längre sikt att förändra bostadspolitiken för ett mänskligare samhälle.

Ännu en vinter med hemlöshet som inte är åtgärdad. Hur länge ska den som lever i hemlöshet behöva vänta? Vi kräver en hemlöshetspolitik med väsentligt högre ambitioner. Vår förhoppning är att så många stockholmare som möjligt ska engagera sig i namninsamlingen och att vi kan visa att vi är många som kräver en förändring, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission.

Pressbild:
Vid användning av bifogade pressbilder, vänligen inkludera texten ''Barnet på bilden har ingenting med texten att göra'' i anslutning till bilden/bilderna.

Kontakt:
Maria von Sydow, pressekreterare Stockholms Stadsmission maria.vonsydow@stadsmissionen.se 08-684 230 44

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en idéburen organisation, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Verksamheterna bedrivs för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från de sociala företagen.