”Stoppa Tiggeriet” flyers till boende i Farsta baserat på lögn

”Stoppa Tiggeriet - Sätt stopp för det internationella tiggeriet” står det på reklamblad som Sverigedemokraterna har delat ut bland annat hos boende i Farsta. Enligt Sverigedemokraterna är tiggeri samma sak som pengainsamling och borde därför kräva tillstånd. Men Sverigedemokraterna dundrar också ut att tiggarna, i huvudsak romska rumäner, utgör ett led i en organiserad brottslighet. Detta är ren lögn, enligt Stockholms Stadsmission som dagligen träffar målgruppen i sina verksamheter.

Stockholm Stadsmission arbetar dagligen med utsatta individer. De senaste åren har man sett en ökning av just romska rumäner som besöker verksamheterna. Oftast är det personer som kommit till Sverige som en absolut sista utväg på grund av diskriminering och marginalisering i hemlandet. Beslut att ta sig till Sverige handlar om ett förtvivlat försök att försörja sig. Det handlar inte om någon organiserad brottslighet eller tvång. Snarare om desperation enligt Stockholms Stadsmission.

– Som ideell organisation gör det oss otroligt ont när vi ser denna typ av utspel. Diskriminering kombinerat med extrem fattigdom är det vi bör tala om i samband med romska rumäner, säger Marika Markovits, direktor Stockholms Stadsmission.

Felaktiga påståenden i kampanjbudskapet
Förutom att tydligt försöka koppla romska rumäner som grupp till brottslighet har SD dessutom felaktigt insinuerat att tiggeri är förbjudet med teorin att tiggeri är pengainsamling och organiserad pengainsamling kräver tillstånd. På samma sätt hävdar man felaktigt att EU-medborgare som kommer till Sverige får tillgång till härbärgen. Inget av detta stämmer. Tiggeri är inte är förbjudet och kräver inte tillstånd. Hemlösa EU-medborgare som kommer till Sverige har inte heller tillgång till vårt socialsystem och inte till tak-över-huvudet-garantin. Vintertid erbjuds gruppen akutboende men långt ifrån alla får plats.

– Som europé krävs det ett jobb och bostad för att få ta del av vårt svenska samhälle. Med andra ord handlar det om en grupp individer som är lika marginaliserade här som de är i sitt hemland. Som en nation med starka humanitära och demokratiska traditioner borde vi istället titta på hur vi kan hjälpa de individer som kommer till Sverige till en dräglig försörjning och tak över huvudet, avslutar Markovits.

För mer information, vänligen kontakta:
Sandra Axell, Tf. Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission,

08-68 42 3058, sandra.axell@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.