Svenskar bakom världens första hotellcertifiering mot malaria

Varje år smittas över 300 miljoner människor med vektorburna infektioner som malaria, denguefeber och zikavirus. Det svenska bolaget Costri AB lanserar nu världens första certifiering för hotell som arbetar för att minska spridningen av dessa sjukdomar. Arbetet sker i samarbete med bland annat Karolinska Institutet och certifieringen väntas ge större säkerhet till alla resenärer, fler gästnätter för hotellen och långsiktiga hälsoeffekter även i det lokala samhället.

The Global Vector Control Standard™ är den första certifieringen i världen för hotell som aktivt jobbar mot spridning av vektorburna infektioner. Sjukdomar som malaria, denguefeber och zikavirus sprids varje år till flera hundra miljoner människor och är en stor anledning till att utsatta områden idag inte når sin fulla potential för turism.

Genom Global Vector Control Standard™ kommer de certifierade hotellen att förses med de evidensbaserat mest verksamma verktygen för att förhindra smittspridning. Detta ger en större säkerhet för alla resenärer som besöker resmålet men kan också ge stora lokala effekter som ökad turism, starkare ekonomi och en lägre smittspridning i hela närområdet.

Grundare till Costri AB är Johan Strömberg och Alfonso del Corral. Johan har en bakgrund som malariaforskare på Karolinska Institutet med många års erfarenhet från Zanzibar och Tanzania. Alfonso har tidigare arbetat inom hospitality consulting och internationell certifiering i hotellindustrin.

– Certifieringen är lika mycket ett verktyg för att skydda resenärer och hotellanställda som en ny mekanism för att finansiera välbehövlig forskning, dessutom gynnar den det lokala näringslivet, säger Johan Strömberg.

Utvecklingen av standarden har skett i internationellt samarbete med världsledande forskare från Zanzibar och Karolinska Institutet i Stockholm. Bland aktieägarna finns Anders Björkman, professor i infektionssjukdomar vid KI och (kompositören) Benny Andersson, som sedan tidigare har ett långvarigt engagemang i malariaforskning.

– Intresset för certifieringen har varit stort och mycket välkommet i hotellindustrin i endemiska områden. Just nu befinner vi oss i Dar es Salaam för möten med aktörer och myndigheter i turistnäringen. Förra veckan tecknade vi en överenskommelse med Tanzanias minister för turism och naturresurser samt Zanzibars minister för information och turism, som innebär att de på nationell basis går ut med en rekommendation om certifieringen, säger Alfonso del Corral.

Grundarna Johan Strömberg och Alfonso del Corrall finns tillgängliga för intervjuer via Skype (på plats i Dar es Salaam) den 11-12 juni.
Kontakta presskontakt Ebba Lagersten, tel: +46 708 62 19 38, mejl: ebba@rippler.se

För mer info: gvcstanddard.com

Presskontakt: