Svenskarna vill ha Reinfeldt i passagerarsätet

Moderaterna har i år gjort sitt sämsta resultat i ett Europaparlamentsval. När det kommer till vilken partiledare svenskarna helst har bredvid sig i passagerarsätet på en bilsemester är dock statsminister Fredrik Reinfeldt mest populär. Den politiker som lockar minst är Kristdemokraternas Göran Hägglund. Det visar en undersökning gjord på 1 048 svenska bilister, utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line.

Allt fler svenskar (38 procent) planerar att åka på en bilsemester under 2014. Men i år är det inte bara bilsemesterns år, det är också supervalår. När svenskarna väljer vilken aktuell svensk politiker de helst har bredvid sig under bilsemestern visar en undersökning att flest (19 procent) väljer Moderaternas Fredrik Reinfeldt. Näst populärast är Miljöpartiets Gustav Fridolin (15 procent).

Politikerna vi helst bilsemestrar med:

1. Fredrik Reinfeldt (M), 19 procent
2. Gustav Fridolin (MP), 15 procent

3. Stefan Löfven (S), 13 procent

4. Gudrun Schyman (FI), 13 procent

5. Jimmie Åkesson (SD), 13 procent

6. Annie Lööf (C), 12 procent

7. Jonas Sjöstedt (V), 7 procent

8. Jan Björklund (FP), 5 procent

9. Göran Hägglund (KD), 4 procent

Fridolin populärast bland yngre
Likt valresultatet för Miljöpartiet visar undersökningen att Gustav Fridolin är det populäraste valet av medpassagerare bland yngre respondenter. Främst bland de som är födda under 70- och 80-talet (22, respektive 23 procent). Medan Fredrik Reinfeldt dominerar bland de lite äldre svenskarna. Som mest populär är Reinfeld bland 30-talister (32 procent) och 60-talister (22 procent).

Rapporten i sin helhet finns att hämta här: http://www.ttline.com/sv/Skandinavien/Om-TT-Line/Press/Pressrum/

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

För mer information om TT-Line vänligen kontakta:
Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line, 0410-562 56, tony.hansson@ttline.se

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd i januari 2014 av undersökningsföretaget Netigate, som på uppdrag av rederiet TT-Line har frågat 1 048 personer med körkort eller tillgång till bil frågor om bilsemester i Europa. Samtliga respondenter bor i Sverige och är mellan 18 och 90 år gamla.

Om TT-Line
TT-Line förbinder Sverige med Tyskland sedan 1962. Varje år transporterar man ca 630 000 passagerare och 330 000 fraktenheter, vilket gör TT-Line till det ledande rederiet inom person- och godstrafik mellan länderna. TT-Line erbjuder även flest avgångar mellan Trelleborg och Travemünde/Rostock. Från och med 2014 har TT-Line utökat linjenätet till Polen med en linje mellan Trelleborg och Świnoujście. Totalt har rederiet upp till 16 avgångar per dag. Läs mer på www.ttline.com.