Svenskarnas matvanor: Korv med bröd är favoriten

När svenskarna är ute och åker stannar vi helst till vid en bensinmack och köper en maträtt som går snabbt att inhandla och med fördel kan ätas i bilen. Svenskarna vill helst av allt ha en korv med bröd när vi blir hungriga, än lättare alternativ som en sallad. Det visar en undersökning som YouGov har tagit fram på uppdrag av OKQ8.

När undersökningsföretaget YouGov ställde frågor om bilism och köpbeteenden till 3 050 personer framkom det att korv med bröd eller mos var den maträtt majoriteten av svenskarna (55 procent) föredrar att köpa när man är hungrig och stannar till vid en bensinstation. Endast 8 procent vill hellre ha mer nyttiga alternativ som en sallad.

-          Våra kunder förväntar sig att kunna inhandla korv på våra stationer. Korv är den mat som efterfrågas allra mest av våra kunder i alla åldrar och i alla delar av Sverige, säger Morgan Eriksson, chef kategori inköp och butiksutveckling på OKQ8.

Svensken äter helst i bilen
OKQ8 serverar varje år 5,3 miljoner korvar och korvmenyer. För att det ska gå snabbt och smidigt äter majoriteten av svenskarna (43 %) också helst maten i bilen istället för på stationen. Mest korv äter man i Dalarnas län där 82 procent handlar korv med bröd eller mos.

Topplista: Vilken typ av mat som svensken föredrar att handla på bensinmacken
1. Korv med bröd eller mos                                     55 procent

2. Mackor                                                                   22 procent
3. Sallader                                                                  8 procent
4. Hamburgare                                                           5 procent
5. Pizzaslices                                                             2 procent
6. Annat                                                                      8 procent

Korv i dubbelbaguette- nytt sätt att äta korv hos OKQ8
På OKQ8 finns ett varierat utbud av mat som sallader, mackor och grillade rätter. OKQ8 förnyar nu sitt korvsortiment med en korv som serveras i dubbelbaguette som både är ett unik och gott sätt att äta korv. OKQ8:s korvar är tillverkade av Sibylla.

3 050 personer mellan 18-64 år deltog i YouGov-undersökningen.

För mer information, vänligen kontakta:
Morgan Eriksson, chef kategori inköp och butiksutveckling, OKQ8

E-post: morgan.eriksson@okq8.se

Om OKQ8
OKQ8 tror på en hållbar bilism

OKQ8 är Sveriges största bensinbolag med över 800 stationer och ett komplett produkt- och serviceutbud. Företaget har som ambition att vara bäst inom alternativa drivmedel såsom etanol och RME och bygger nu ut biogasnätet. Butiksortimentet omfattar hyrbilar, reservdelar och hemartiklar. På många stationer finns en Gör Det Själv-hall, bilverkstad och biltvätt samt ett brett sortiment av däck och aluminiumfälgar.