Sveriges första smarta rullstol är här

Nu lanserar Permobil en ny uppkopplad teknik, Permobil Connect, som gör eldrivna rullstolar smartare. Med den uppkopplade tekniken får användaren realtidsinformation från rullstolen, och därmed ökad trygghet och självständighet. Datan visar när det är dags att serva stolen, ladda batteriet eller byta position för att minska risken för trycksår. Att stolen kan kommunicera direkt med en servicecentral minskar väntetiderna vid service avsevärt.

Svenska företaget Permobil, i dag världens största leverantör av eldrivna rullstolar, har i över 50 år hjälpt personer med rörelsebegränsningar genom att utveckla avancerade hjälpmedel. Den nya uppkopplade tekniken Permobil Connect, innebär att en enhet sätts på rullstolen som registrerar stolens realtidsdata, som sedan lagras och läses av i nerladdningsbara appen MyPermobil.

Tekniken gör det möjligt att arbeta preventivt och proaktivt med underhåll och service av elrullstolen, som minskar ledtider för service och reparationer avsevärt. Den uppkopplade tekniken möjliggör att följa hur en elrullstol ”mår” med hjälp av stolens realtidsinformation. Genom felsökning kan Permobil i god tid larma om och när en rullstol är i behov av service. Istället för att skicka ut en servicetekniker, vars besök kan dröja flera dagar beroende på vilket avtal regionen har, kan en felsökning på distans göras. Ibland kan det räcka med en omstart av rullstolen för att den ska fungera igen.

Permobil vill reducera servicetiden
I dag väntar användare så länge som upp till tio dagar från det att ett fel har identifieras tills att elrullstolen fungerar igen. Då eldrivna rullstolar helt eller delvis är individanpassade blir användaren utan rullstol under reparationstiden med sängliggande under lång tid som följd.

-       När du lämnar in en bil på service kan du lätt hämta ut en hyrbil. En person i elrullstol har inte den möjligheten. Att sätta livet på paus i tio dagar får enorma konsekvenser, både psykiskt och fysiskt. Vår strävan har alltid varit att ligga i framkant med innovationer för att ge personer med funktionsvariationer förbättrade och jämlika levnadsvillkor. Med Connect är förhoppningen att reducera servicetiden, säger Peter Jidesjö, affärsområdeschef Service och Permobil Connect.

Ökad trygghet och självständighet med uppkopplad teknik
Med den nya tekniken följer även funktioner som att läsa av om batteriet är i behov av laddning, och på sikt hur lång sträcka batteriet räcker till att köra på. Det gör att en användare kan åka längre sträckor ensam, vilket många i dag inte känner trygghet i.

Tekniken minskar också risken för att få trycksår eller ryggsmärtor, som är vanliga följder vid stillasittande, genom att användaren får påminnelser från appen när ben- och ryggstödet ska ställas om.

Under nästa år kommer Permobil att utveckla tekniken med ytterligare funktioner som möjliggör att dela den smarta rullstolens platsinformation med andra. Ett nytt program kommer också att vara tillgänglig i appen för att mäta och uppmuntra användaren till aktivitet. Permobil Connect är kostnadsfritt och finns tillgänglig för Permobils samtliga fem eldrivna rullstolsmodeller från och med 1 oktober 2019.

För mer information, kontakta:
Martinus Rönnerman, Director Group Communications, Permobil
Mail: martinus.ronnerman@permobil.com

Om Permobil
Permobil är en ledande global leverantör av högteknologiska rehablösningar, med starkt fokus på att förbättra livskvaliteten för användarna. I Permobils produktsortiment ingår eldrivna rullstolar, manuella rullstolar samt sittdynor. Permobils huvudkontor finns i Sverige. Permobil grundades år 1967 i Timrå av läkare Per Uddén. Bolaget är sedan år 2013 helägt av Patricia Industries, en del av Investor. Permobil har 1 600 medarbetare i 17 länder runt om i världen. För mer information om företagets historia och fullständig produktlinje, besök permobilus.com.