Sveriges kockelit serverar jullunch till förmån för Stockholms Stadsmission

I morgon den 17 december är det för fjärde året i rad dags för ”Jullunch för hemlösa” i Kungsträdgården i Stockholm. Några av Sveriges bästa kockar som Mathias Dahlgren, Paul Svensson och Niklas Ekstedt är på plats och serverar julgröt och skinkmackor för 100 kronor per person, pengar som går till Stockholms Stadsmissions verksamheter. För människor i utsatthet är lunchen gratis. Bakom initiativet står Johan Turesson och Anders Sewerin från ”Smaka på Stockholm”.

”Ät en betala för två” är ledorden på torsdagens insamlingsaktivitet ”Jullunch för hemlösa” i Kungsträdgården i Stockholm. Lunchen, som kostar 100 kr per person, är ett initiativ till förmån för Stockholms Stadsmission. Jullunchen består av julgröt och skinkmackor är gratis för människor i hemlöshet eller utsatthet.

– Nu har det gått fyra år sedan vår första jullunch för hemlösa. Det är helt fantastiskt hur väl mottaget initiativet har varit från start och hur alla ställer upp gratis med allt från tält och utrustning till mat och underhållning. Vi uppmanar alla att komma ner och möta världens mest överkvalificerade grötvärmare och skinkgriljerare för årets godaste jullunch, säger Anders Sewerin, initiativtagare till Jullunch för hemlösa.

Förra årets aktivitet samlade in 198 000 kronor, ca 18 flyttkartonger julklappar och många portioner julmat till Stockholms Stadsmissions deltagare och verksamheter.

– Vi är otroligt glada över att få vara en del av evenemanget. Vi hoppas att så många som möjligt kommer och gör oss sällskap i Kungsträdgården på torsdag och bidrar till vårt arbete med att göra Stockholm till en mänskligare stad för alla, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

Det här händer i Kungsträdgården den 17/12, kl. 11.00:

• Det serveras jullunch till en kostnad av 100 kronor per portion – pengar som oavkortat går till Stockholms Stadsmission. Människor i hemlöshet äter gratis.
  • Stockholms bästa kockar lagar maten; Mathias Dahlgren, Paul Svensson, Micke Göransson, Lisa Lönner Pulkinnen, Sebastien Boudet, Amir Kheirmand, Carina Brydling, Ulrika Brydling, Dorotea Malmegård, Niklas Ekstedt, Martin Berg, Sven-Åke Larsson, Stefan Eriksson och Milos ”Mille” Malbasic.
  • Artister som kommer att uppträda under lunchen är bland annat Lasse Lindbom, Jan Johansen, Wille Crafoord och Micke ”Syd” Andersson.
  • Möjligheten finns också att skänka julklappar till Stockholms Stadsmissions verksamheter. Det som tas emot är nya strumpor, raggsockor, underkläder, underställ, mössor och vantar, samt praktiska hygienartiklar som schampo, deodoranter och rakhyvlar. Viktigt att julklapparna inte är inslagna. Besök www.stadsmissionen.se för övrig insamling.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Sewerin, initiativtagare till ”Jullunch för hemlösa” och grundare ”Smaka på Stockholm”,

070-75 64 707, Anders@cruyffinstitute.se

0704-25 67 18, marika.hjelmsiegwald@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.