Taxi 020 först med vätgastaxi

I helgen är det dags för Midnattsloppet och Taxi 020 är en av medsponsorerna till lördagens stora löparhändelse. Taxi 020 kommer att köra ledarbilen – en vätgastaxi som bara släpper ut vattenånga – och visa vägen för löparna.

Midnattsloppet lockar många löpare varje år och i dagsläget är det närmare 37 000 anmälda som kommer att delta under lördagens lopp. Taxi 020 är stolt sponsor till Midnattsloppet och när Sveriges miljövänligaste taxibolag får välja ledarbil blir det en vätgasbil.

Släck törsten med vätgasutsläpp
Vid målgången kommer trötta löpare att få provsmaka utsläppen från vätgasbilen – vilket är rent vatten. Förutom att Taxi 020 kör världens mest miljövänliga ledarbil kommer också ett tjugotal taxibilar med tända lyktor stå uppställda längs banan för att lysa upp vägen under nattens lopp.

Fossilfritt taxibolag år 2025
Taxi 020 har ett starkt miljöengagemang och är taximarknadens mest ambitiösa företag med högt uppsatta miljömål. År 2005 hade Taxi 020 ett mål om att minst 80 % av taxibilarna skulle vara miljöbilar år 2010, ett mål som uppnåddes. Målet inför 2025 är att taxibolaget ska vara helt fossilfria.

- För att nå våra uppsatta miljömål letar vi kontinuerligt efter fordon med ännu lägre utsläpp. Vätgasbilar är ett mycket bra alternativ, men i dagsläget finns det inte tillräckligt många vätgasstationer. Vi följer dock utvecklingen på marknaden och bara under 2015 kommer det att hända otroligt mycket. Vi planerar att erbjuda våra kunder möjlighet till vätgastaxi så snart infrastrukturen är på plats, säger Frederick Scholander, marknadschef och informationsansvarig på Taxi 020.

Hyundai – första serietillverkaren av vätgasbilar
Den vätgastaxi som Taxi 020 kör under Midnattsloppet är en Hyundai ix35 Fuel Cell. Bilen släpper inte ut någon koldioxid, utan det enda som kommer från avgasröret är vattenånga. I dag finns det fyra stycken ix35 Fuel Cell som rullar på vägarna i Sverige och under 2015 beräknar man sälja mellan 10-15 bilar. I dagsläget finns en certifierad bränslecellsverkstad i Malmö och under 2015 kommer minst två stationer till att sättas i drift, en i Göteborg och en i Stockholm.

För mer information, vänligen kontakta:
Frederick Scholander, marknadschef och informationsansvarig på Taxi 020
Tel: 0704-323 000, Mail: frederick.scholander@taxi020.se

Taxi 020 grundades 1994 i samband med en större sammanslagning av flera lokala taxibolag. Taxi 020 finns idag i Stockholm och i Göteborg. Vårt starkaste kännetecken är den gula färgen.  Taxi 020 kärnvärden är service, kvalitet, miljö och mångfald. Vi har mer än 3000 engagerade män och kvinnor från 55 olika nationer som har bidragit från sina respektive kulturer till den positiva utveckling som bolaget haft ända sedan starten. I alla Taxi 020s beslut finns också miljöaspekten. Vid varje vägval strävar vi efter minsta möjliga miljöpåverkan. I dag är 99 procent av fordonsflottan miljöbilar med målet att nå noll-utsläpp innan år 2025.

Sedan år 2005 är Taxi 020 ISO certifierade enligt 14001:2004 och 9001:2008.www.taxi020.se