TT-Line fortsätter investera i förbättrad miljöprestanda – Svenskflaggade Peter Pan förlängs och får en mer bränsleeffektiv bulbstäv

I början av 2018 förlängs ett av TT-Lines fartyg, Peter Pan, som trafikerar rutten Sverige – Tyskland med ca 30 meter. Därmed blir den totala längden på fartyget 220 meter. I och med förlängningen ökar fartygets lastkapacitet till 3000 lastmeter – en ökning med nästan 25 procent. Förlängningen kommer att ske på varvet German Dry Docks.

Redan idag är det svenskflaggade fartyget Peter Pan ett av de mer miljövänliga fartygen som trafikerar Östersjön, tack vare sin elektriska POD-enhet. När Peter Pan förlängs ska fartyget dessutom få en ny strömoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv.

Investeringen innebär att TT-Line kommer att kunna erbjuda sina kunder mer transportkapacitet mellan Tyskland och Sverige samtidigt som man förbättrar utsläppsbalansen ytterligare i sin redan miljövänliga flotta. Exempelvis innebär den nya bulbstäven och den högre kapaciteten att man minskar utsläppen per transporterad frakt med upp till 25 procent.

Sammanfattade miljöförbättringar:
-       Ytterligare förbättring av utsläppsbalansen
-       Förlängning av premiumfartyget Peter Pan med nästan 25%
-       Extra transportkapacitet
-       Ny flödesoptimerad och bränsleeffektiv bulbstäv

För mer information vänligen kontakta:
Linnea Nordström, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 0768923013, linnea@rippler.se

Om TT-Line
TT-Line förbinder Sverige med Tyskland sedan 1962. Varje år transporterar man ca 630 000 passagerare och 400 000 fraktenheter, vilket gör TT-Line till det ledande rederiet inom person- och godstrafik mellan länderna. Med 6 fartyg erbjuder TT-Line upp till 23 avgångar dagligen och 150 avgångar i veckan mellan Trelleborg och Travemünde/Rostock/ Świnoujście. I början av sommaren 2017 startade TT-Line ytterligare en linje mellan polska Świnoujście och danska ön Bornholm.

Sedan 2015 drivs TT-Lines fartyg i enlighet med IMOs (International Maritime Organization) regelverk. 3 av 6 fartyg drivs med miljövänligt fartygsbränsle som har en svavelhalt på högst 0,1%. På fartygen Nils Holgersson, Peter Pan och Nils Dacke, finns en “scrubber” installerad, som renar bränslet. Läs mer på TT-Line och miljöarbetet på www.ttline.com.