Undersökning: Svenskar vill helst uppleva lokala guldkorn på semestern

En ny undersökning, utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line, visar att svenskarna helst vill uppleva lokala guldkorn på bilsemestern. 4 av 5 personer anser till och med att de inte har upplevt det riktiga resmålet om de enbart har besökt klassiska turistattraktioner och sevärdheter.

När vi svenskar åker på bilsemester i Europa vill vi helst uppleva resmålets mest genuina platser. Vi vill äta på lokala krogar och bada på stränder där lokalbefolkningen spenderar sina lediga dagar. Det visar en undersökning som kartlägger svenskarnas syn på bilsemester där 1 137 personer med körkort eller tillgång till bil har medverkat. Undersökningen visar även att lokala guldkorn är det område som flest svenskar helst vill ha tips inom inför den stundande bilsemestern.

– Vi vet att friheten är en av anledningarna till att man tar bilen på semestern. Den underlättar möjligheten att vara spontan och upptäcka de där riktiga guldkornen på resan, som är svåra att upptäcka med andra transportmedel, säger Tony Hansson, marknadsansvarig på TT-Line.

Lokala guldkorn är det riktiga resmålet
Vid frågan vad du helst upplever under bilsemestern svarar 59 procent att de helst vill uppleva lokala guldkorn. 44 procent vill helst uppleva naturen medan 24 procent helst vill uppleva bra shopping. Undersökningen visar också att hela 81 procent upplever att de inte har varit med om det ”riktiga resmålet” om de endast har besökt klassiska turistattraktioner och sevärdheter.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Netigate på uppdrag av TT-Line. 1 137 svenskar, mellan 18-90 år, svarade på frågor om bilen och bilsemestern i januari 2013. Respondenterna är spridda geografiskt över hela landet.

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

Om TT-Line
TT-Line förbinder Sverige med Tyskland sedan 1962. Med cirka 650 000 passagerare och 350 000 fraktenheter per år är rederiet marknadsledare på passagerar- och godstrafik mellan länderna. De sex fartygen går upp till 14 gånger dagligen mellan Trelleborg och Travemünde eller Rostock. TT-Lines miljövänliga fartyg ingår i Green Ships och rederiets engagemang för en ren miljö och effektiva transportlösningar har erkänts upprepade gånger. Utsläppen av svaveldioxid uppfyller EU:s och internationella krav.

TT-Line erbjuder en ny, flexibel och smart prissättning för resor. Priserna baseras på tidpunkten för bokningen och platstillgången på den aktuella avgången, vilket gör att det ofta finns pengar att spara för den som bokar tidigt. Läs mer på www.ttline.com.