Uppåt på elteknikmarknaden i Kalmar

Nya byggprojekt inom vård och offentlig sektor tillsammans med omfattande bostadsrenoveringar gör att elbranschen i Kalmar län har en tillväxttakt på 6 procent för 2011. Det är något minde än för landet som helhet som väntas växa med 8 procent under samma tid. Uppskjutna investeringar, brist på elektriker och tuffa avtalsförhandlingar hotar däremot utvecklingen i länet, visar Elektriska Installatörsorganisationens (EIO) senaste konjunkturprognos.

Segmenten ombyggnad av flerbostadshus och offentlig sektor väntas växa i länet med 150 procent respektive 30 procent i år, medan elteknikföretag som gör installationer inom industri och lager ser en minskning med 60 procent.

För 2012 räknar EIO med en avmattning i Kalmar och tillväxttakten väntas sluta på 1 procent för helåret vilket ligger i linje med helårsprognosen för riksplanet. Tappet förklaras delvis av minskad nyproduktion av bostäder och att ett antal större byggprojekt inom offentlig sektor avslutas. Tillväxten är inte bara ojämnt fördelad mellan olika delar av branschen utan det finns också skillnader mellan orter i Kalmar.

– Skillnaden i konjunkturutveckling mellan regioner och enskilda orter har blivit allt större, säger Johan Martinsson, bransch- och affärsutvecklingschef inom EIO. Blir den ekonomiska situationen i vår omvärld så dyster som det nu verkar under det kommande året kommer det att påverka både industrins investeringar och delar av svagströmsmarknaden. Vad som kan rädda situationen är om upprustningen av miljonprogrammets fastigheter kommer igång ordentligt.

Johan Martinsson säger också att ett problem som framkommer av konjunkturrapporten är de stora åldersavgångarna av elektriker och växande svårigheter att hitta ny kompetens – inte minst för att kunna dra nytta av den snabba teknikutvecklingen.

Men det är inte bara omvärldsproblemen och därmed troligen växande finansieringsproblem som oroar. Under vintern väntar avtalsförhandlingar och från LO-förbunden och inte minst Elektrikerförbundet kommer signaler som mera handlar om ”revansch” för de avtal som slöts i skuggan av den förra finanskrisen, än återhållsamhet för att rädda företag och jobb.

– Ska vi slippa utslagning av företag och jobb är det viktigt att vi hamnar rätt även den här gången, säger Åsa Kjellberg Kahn, EIO:s förhandlingschef.

– Våra avtal behöver också moderniseras. Det tjänar både företag och anställda på. Med avtal som innebär större flexibilitet blir affärsmöjligheterna fler och jobben tryggare. Vi vill också att avtalen ska underlätta rekrytering av ny kompetens. Branschen är i snabb utveckling och behöver mer än den traditionella elektrikerkompetensen.

Hela konjunkturprognosen finns tillgänglig på: http://www.eio.se/Media/Pressmeddelanden/Sidor/KonjunkturrapportHosten2011.aspx

Ytterligare information: Johan Martinsson, tel 08-762 74 91.