Utsattheten tar inte semester: Miljöombyte kan vara start på livsförändring för människor i hemlöshet

Alla människor, oavsett livssituation, behöver en paus från vardagliga rutiner för att få ny energi. Inför, under och efter sommaren arrangerar flera av Stockholms Stadsmissions sociala verksamheter utflykter och övernattningar i rofylld miljö för människor i hemlöshet. Utflykterna, som till stor del är möjliga tack vare gåvomedel, skapar tillit och motivation.

Alla människor behöver miljöombyte för att få ny energi och perspektiv på tillvaron. Men när varje dag är den andra lik och går ut på att hitta mat och en sovplats, är möjligheten till att bryta mönster svår. De av Stockholms Stadsmissions sociala verksamheter, som finns till för människor som lever i hemlöshet eller annan utsatthet, vet hur värdefull en paus från vardagen är och vad den kan leda till. Några dagars rekreation kan ge motivation och energi för att i förlängningen ta tag i livssituationen.

Det är anledningen till att dagverksamheterna Stadsmissionens Center och Klaragården samt Bostället, ett boende med stödinsatser, organiserar utflykter till och från, under sommarmånaderna.

Stadsmissionens Center arrangerar för fjärde året i rad dags- samt tredagarsutflykter för deltagarna. Utflykterna, där upp till fem personer samt personal åker med varje gång, går till Gallboda, Stockholms Stadsmissions fritidshus i Roslagen. Utflykterna är möjliga tack vare gåvomedel och insatser av volontärer.

-       Det finns önskemål om att åka på utflykter mycket mer än vad vi har möjlighet till. Att få njuta av naturen, lyssna på radio, själv bestämma vad det blir till middag och sova i samma säng mer än en natt är svårslaget för någon som kanske inte har varit utanför Stockholms tullar på tio år. Det händer något fantastiskt med samtalen och människorna när vi är på Gallboda, säger Liselott Fält, tf enhetschef för Stadsmissionens Center.

Även Bostället, ett boende med stöd för människor i hemlöshet och Klaragården, en dagverksamhet för kvinnor i missbruk och hemlöshet, ordnar till och från utflykter för upp till fem deltagare åt gången. Klaragårdens nästa utflykt, som går till Stenfasta i Strängnäs, är planerad till 5-7 september.

-       Vistelsen går i hälsans tecken. Deltagarna njuter av naturen, plockar svamp och lagar mat tillsammans. I förlängningen handlar det om att skapa en tillit och gemenskap som i sin tur bidrar till att man vågar öppna upp sig. Det är en förutsättning för att vi ska få möjlighet att hjälpa deltagarna att på sikt orka förändra sina liv, säger Gill Edin, enhetschef för Klaragården.

Stockholms Stadsmission arrangerar även särskilda sommaraktiviteter för barn, familjer och äldre.

Per Martinius, Stadsmissionens Center, Stockholms Stadsmission

Tfn: 08-684 231 07, mejl: per.martinius@stadsmissionen.se

Jonna Arb, Klaragården, Stockholms Stadsmission
Tfn: 08-684 231 36, mejl: jonna.arb@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.