Utställning om konsumtion i Stockholms Stadsmissions butik i Liljeholmsgallerian

Varje dag får gamla saker nytt liv i Stockholms Stadsmissions second handbutiker. Just återanvändning vill designern Mats Aldén uppmärksamma genom en utställning som gestaltar tankar kring konsumtion. Utställningen startar med en vernissage i Stockholms Stadsmissions butik i Liljeholmsgallerian den 8 februari.

Stockholms Stadsmissions second handverksamhet ger begagnade saker som böcker, kläder och möbler ett nytt liv hos nya ägare. Det här vill designern Mats Aldén uppmärksamma. Tillsammans med Carl Fredrik Hårleman har han plockat ut föremål som människor har skänkt till Stockholms Stadsmission. Av dessa föremål har han skapat nya objekt som har fått en ny betydelse.

– Genom tre fåtöljer vill jag gestalta tankar kring konsumtion och intuition. Stockholms Stadsmissions arbete med återanvändning för en hållbar framtid är väldigt viktigt och för mig är det intressant att utgå från den aspekten ur ett konstnärligt, hantverksmässigt och designorienterat perspektiv, säger Mats Aldén.

Utställningen som visas upp i Stockholms Stadsmissions butik i Liljeholmsgallerian kommer att pågå i två veckor i samband med Möbelmässan. Utställningen inleds den 8 februari då Mats Aldén och Stockholms Stadsmission bjuder in till vernissage kl 18.00.

Mats Aldén är Designer och Konstnärlig ledare på STENEBY – Institutionen för Konsthantverk och Design
Carl Fredrik Hårleman är Frilansande Curator och är knuten till Galleri Nordenhake i Stockholm

För mer information vänligen kontakta:
Annelie Skeppström, Butiksansvarig, Stockholms Stadsmission Liljeholmsgallerian

Mats Aldén, Designer för utställningen

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.