Zahra Ismail, Bengt Olof Eriksson och Lotta Lagerström framröstade som omöjliga att ersätta av Eskilstunaborna

När 240 Eskilstunabor tillfrågades vilka de tycker är stadens lokalhjältar, en person som gör något utöver det vanliga, fick Zahra Ismail, Bengt Olof Eriksson och Lotta Lagerström flest röster. Därför väljer Lernia att lyfta fram dessa tre under parollen – ”Vissa är omöjliga att ersätta”.

Lokalhjältar får den uppmärksamhet de förtjänar

Turen har nu kommit till Eskilstuna efter att Lernia under hösten lyft lokalhjältar runt om i Sverige. Under parollen ”Vissa är omöjliga att ersätta” har Lernia bett invånare i ett antal städer rösta fram sina lokala hjältar. Syftet är att uppmärksamma alla människor som dagligen gör något extra för sin stad, något som gör staden till vad den är och som bidrar till stadens stämning.

Dessa personer har sedan lyfts fram på annonsytor utomhus, på bussar, i lokalpress, digitalt och i radio. Från och med vecka 10 lyfts Eskilstunabornas val av lokalhjältar fram.

Zahra, Bengt Olof och Lotta är stadens lokalhjältar om Eskilstunaborna själva får bestämma

Zahra Ismail kom till Sverige 2007 och jobbar idag som språkhandledare för somaliska elever. På fritiden utbildar hon invandrarkvinnor som inte kan läsa eller skriva och ger råd om hur det är att vara kvinna i Sverige och vilka möjligheter man har för att ge dem en möjlighet att förverkliga sig själva.

Bengt Olof Eriksson är eldsjälen som startade ”Sommarkul” och Eskilstuna Friidrott som involverar närmare 10 000 Eskilstunabor. Genom idrotten skapar han broar och mötesplatser där alla ges samma förutsättningar och där pengar inte är något hinder för att delta.

Lotta Lagerström är mer känd som clownen Tant Prick på barnavdelningar runtom på landets sjukhus. Hennes intresse för teater och att jobba med barn, i kombination med hennes bakgrund från vården resulterade i att hon idag tillsammans med sina clownkollegor i Clownklubben erbjuder sjuka barn kompletterande vård där de får fokusera på det friska snarare än sin sjukdom.

-        Det är beundransvärt att invånarna i Eskilstuna är så engagerade. Det säger mycket om att det går att bidra och inspirera på olika sätt, såväl i det lilla, som för samhället i stort. Genom att lyfta fram Zahra, Bengt Olof och Lotta hoppas vi kunna inspirera fler Eskilstunabor att göra skillnad för människor och för sin stad”, säger Roken Cilgin, kommunikationschef på Lernia.

För mer information kontakta:

Roken Cilgin, kommunikationschef Lernia

roken.cilgin@lernia.se

Om Lernia

Lernia är ett av Sveriges ledande kunskapsföretag. Vi erbjuder tjänster inom utbildning, bemanning, rekrytering och omställning och finns på fler än 100 orter över hela landet. Lernia gör det möjligt för människor och företag att stärka sin konkurrenskraft genom rätt kompetens. Vi vet att kompetens gör skillnad. Besök gärna www.lernia.se.

Snabbfakta

Om Zahra ”Kulturkrockkudden” Ismail Sverige må fortfarande ha en del kvar att göra innan vi kan kalla oss ett verkligt jämställt land, men att vara kvinna i Sverige skiljer sig ganska mycket från att vara kvinna i Somalia. När Zahra kom hit i slutet av 2007 blev hon förvånad över alla friheter en kvinna har här. Hon arbetar i vanliga fall som språkhandledare för somaliska elever, men på fritiden hjälper hon människor som inte haft möjligheten att gå i skolan. Zahra är själv en högutbildad och väldigt språkkunnig individ, men många som kommer hit har inte de kunskaperna. Om man inte kan skriva eller läsa det minsta så är det otroligt svårt att lära sig helt nytt språk eller förstå landet man bor i. Därför träffar hon invandrarkvinnor med den bakgrunden någon gång i veckan. Hon lär dem läsa, skriva och samtalar om hur det är att vara kvinna i Sverige och vilka möjligheter man har. Hon berättar om de saker som kanske kan vara svårt att förstå första gången man kommer hit. Hur samhället fungerar. Att en kvinna får gå på ett café ensam, eller besöka läkare när hon vill. Något som i t.ex. Somalia krävde sällskap av en man. De här små kulturkrockarna som en infödd svensk kanske inte tänker på, och en nyanländ inte har en aning om. I Sverige har Zahra fått möjlighet att förverkliga sig själv som kvinna och som person. Och hon vill att andra ska få samma möjlighet.
Om Bengt Olof Eskilsson I slutet av 90-talet startade Bengt Olof Eskilsson
Twittra det här
Om Lotta Lagerström Man kan ju fråga sig hur man blir en sjukhusclown egentligen, men för Lotta Lagerström var det på många sätt en självklarhet. Att kombinera hennes intresse för teater och jobba med barn, i den sjukhusmiljö hon är van vid resulterade på ett naturligt sätt i det. Lotta är utbildad inom vården med inriktning på sjuka och funktionshindrade barn, men hon alltid varit en teaterapa också. Därför gick hon en teaterutbildning där hon inte bara fick inspiration att starta sin egen teater – hon träffade även en clown från Västerås som inspirerade henne till något helt annat. Som Tant Prick besöker hon och hennes clownkollegor i Clownklubben olika sjukhus barnavdelningar för att ge ett slags komplement till den övriga vården. För ibland är den bästa medicinen att bara tänka på något annat. Att för en kort stund glömma bort var man är och fokusera på den del som är frisk, inte den som är sjuk. Vill du veta mer om Lottas och Clownklubbens engagemang för sjuka barn, besök deras Facebook-sida. (https://www.facebook.com/ClownClubben/info)