Zanna söker svar - En barnbok om stora frågor

För första gången ger Stockholms Stadsmission ut en barnbok, ”Zanna söker svar - en bok om stora frågor”. Boken är författad av Inger Ekbom, medarbetare på Stockholms Stadsmission och årets mottagare av Allmänna Barnhusets Stora Pris för sitt mångåriga arbete med målgruppen. Zanna söker svar handlar om 10-åriga Zannas liv, tankar och frågor. Boken kommer att inspirera till viktiga samtal mellan barn och vuxna. Den kan även användas av yrkesverksamma som exempelvis har samtalsgrupper för barn.

I Zanna söker svar möter vi 10-åriga Zanna som precis har flyttat till en ny stad. Hon har många funderingar om vänskap, rädslor, vem man är lik och om det är något som är speciellt med just mig. Boken kan läsas både på egen hand och tillsammans med en vuxen.

-        Boken ska inspirera till samtal med barn om olika livsfrågor, även om glädjeämnen. Barn har behov av att prata om stora frågor och boken kommer att bidra till att möta det behovet, säger Inger Ekbom, författare av boken.

Inspiration från samtalsgrupp med barn och föräldrar
Zanna söker svar kom till under våren 2011 då Unga Station, Stockholms Stadsmissions verksamhet för barn och unga, startade en ny verksamhet för barn och föräldrar; Hälso- och berättargrupper.

-        Med våra hälso- och berättargrupper vill vi stärka barnens självkänsla genom att ge barnen i gruppen möjlighet att få berätta sin egen historia. Vi träffas en gång i veckan, barnen i en grupp och föräldrarna i en annan. Vi tar både upp det som känns osäkert och svårt och saker man tycker om och mår bra av. Våra samtal och allt det vi gjorde i gruppen har varit en inspirationskälla till berättelsen om Zanna, säger Inger Ekbom.

Ekbom är socionom och leg. psykoterapeut. Hon har tidigare skrivit böcker och rapporter i och med sitt arbete med barn och föräldrar, exempelvis ”Skilda vägar – när mamma och pappa flyttar isär” samt ”och han sparkade mamma... Trappanmodellen i möte med barn som upplevt våld”. 2011 fick hon stiftelsen Allmänna Barnhusets Stora Pris för sitt arbete med utsatta barn.

Zanna söker svar har tagits fram av Stockholms Stadsmission i samarbete med Gothia Förlag AB. Boken finns till försäljning från och med 24 november på Stockholms Stadsmissions second handbutiker och på www.stadsmissionen.se. Den kostar 150 kr och överskottet går till Unga Stations arbete för barn och unga. För de som vill använda boken i samtalsgrupper för barn finns ett sammanställt arbetsmaterial som kan laddas ner på www.gothiaforlag.se.

Ett smakprov med utvalda sidor ur boken finns bifogat pressmeddelandet. Är ni intresserade av den tryckta boken kan ni höra av er till Ulrika Rattfeldt (se kontaktuppgifter nedan). Ett citat ur boken:

Min berättelse kommer att bli annorlunda från och med nu. Nu när vi har flyttat. Det kommer nog inte att vara mycket som är samma som förut. Jag tycker faktiskt att hela jag har blivit annorlunda sedan flytten. Det är som om jag blivit mindre än vad jag egentligen är. Helst vill jag bara sitta hemma med mamma eller vara i mitt nya rum. Så var det inte alls förut. Jag kanske har blivit feg?

Redaktör: Hanna Håkansson
Omslag och grafisk form: Anna Hild
Illustrationer: Cecilia Nabo

För mer information vänligen kontakta
Ulrika Rattfeldt Howchin, projektledare kommunikation och insamling Stockholms Stadsmission, 070-735 05 37, ulrika.rattfeldt@stadsmissionen.se

Inger Ekbom, författare och ansvarig Hälso- och berättargrupper Stockholms Stadsmission, 076-946 05 46, inger.ekbom@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission
Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och stödjande affärsverksamhet. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.