10-årsfirande med invigning av nya forskningsmiljöer

För tio år sedan skapades dagens Innventia genom sammanslagningen av STFI, Packforsk, PFI och delar av Framkom. Detta firades med hundratalet gäster i samband med Innventia Days 22-23 oktober. Jubileumstillställningen bjöd på seminarier, workshops, utställningar, enskilda samtal med forskare och invigning av två nya forskningsmiljöer.

– Innventia är ett företag med många års erfarenhet. Varför firar vi då tio år idag och inte 60 år för Packforsk, 70 år för STFI eller 90 år för PFI? Vi har valt att fira tio år för att visa att vi är Innventia och inte de olika enheterna. Innventia idag är ett starkt och enat företag med bred erfarenhet och spetskompetens inom våra fokusområden. Framtiden bygger på innovationer och vår uppgift är att förstå vilka framtida innovationer som behövs för vår industri. Genom att tänka nytt, tänka framåt och tänka tillsammans kan vi möta dessa behov.

Med de orden välkomnade vd Birgitta Sundblad gästerna till jubileumsfirandet på Innventia i Stockholm den 22 oktober. Som en del av öppningsceremonin genomfördes en symbolisk bandklippning för att inviga en ny avbildande NIR spektrometer och ett helt nytt laboratorium för framställning av kolfiber från lignin. Dessa faciliteter kunde sedan besökas under eftermiddagen som också bjöd på många andra aktiviteter. I två redan i förväg fulltecknade workshops diskuterades nya möjligheter under rubriken The Nightmare of a Paperless World. I den nyinvigda hörsalen Innoversum hölls filosofiska seminarier och den som så önskade kunde boka ett enskilt samtal med någon av Innventias experter eller medverka i studien Papermaking towards the future. Mellan dessa aktiviteter kunde gästerna strosa omkring och beskåda två utställningar; den ena en historisk resa genom utvecklingen av fem innovationer, den andra en futuristisk installation som genom att erbjuda betraktaren en upplevelse vill inspirera till nya samarbeten och utvecklingsmöjligheter baserade på dagens kompetens. På kvällen fortsatte festligheterna med middag på Fjärilshuset i Haga.

Jubileumsfirandet hölls i samband med Innventia Days, som samlar de deltagande företagen i Innventias treåriga forskningsprogram till seminarier och mingel. Det nuvarande programmet startade i januari 2012 och tar upp frågor av stort intresse för Innventias kunder, såsom energi-och materialbesparingar, produktionseffektivitet och nya biobaserade produkter.