2015 - ett bra och viktigt år

Ägarens uppdrag till SP är att genom behovsmotiverad forskning och utveckling och ett brett utbud av tekniska tjänster bidra till innovationer, konkurrenskraft och hållbar utveckling i näringslivet.

– Under året ökade vi vår omsättning med 8 procent till över 1,6 miljarder kronor under 2015, varav 20 procent internationellt, och vi arbetar för mer än 10 000 kunder, säger John Rune Nielsen, tf VD.

Traditionella bransch- och nationsgränser suddas ut allt mer. Lösningarna på de stora samhällsutmaningarna finns i gränslandet mellan olika discipliner, i internationella samarbeten och innovativa forskningsmiljöer. En internationellt ledande svensk institutssektor är nödvändig för att stödja det svenska näringslivets konkurrenskraft på en global marknad.

– Vi arbetar för att samla kompetensen i dagens institutsgrupper för att öka värdeskapandet för näringslivet, säger John Rune.

En attraktiv arbetsgivare

SP har klättrat ytterligare på listan över populära arbetsgivare. I Universums ”Karriärbarometer” hamnade SP på sjätte plats när civilingenjörerna rankade de mest attraktiva arbetsgivarna i Sverige. Över 12 000 yrkesverksamma personer med akademisk bakgrund är med och röstar.

– Det är glädjande att konstatera att vi för tredje året i rad avancerar i popularitet på karriärbarometrarna. SP har klättrat i tre år och ligger nu på 8:e plats i listan över de mest attraktiva arbetsgivarna inom teknikområdet. I gruppen yngre yrkesaktiva civilingenjörer hamnade SP på 6:e plats, säger koncernchefen.

Framtiden

Under 2015 påbörjade SP, tillsammans med övriga delar av RISE, en process för att forma en mer samlad institutssektor. Med gemensam strategi och ökat samarbete kommer RISE-instituten kunna erbjuda både bättre och helt nya tjänster. Processen fortsätter under 2016.

– Tillsammans med systerorganisationerna inom RISE kommer vi fortsätta vårt arbete för att bli en internationellt ledande innovationspartner, säger John Rune Nielsen.

Hela årsredovisningen och årsberättelsen hittar du här http://arsredovisning.sp.se/