Acreo sluter samarbetsavtal om stöd för mikroelektronikutveckling

Genom samarbetsavtal mellan Acreo AB och IK Quality Service kan Acreo erbjuda utökade tjänster till elektronikindustrin som t.ex. konstruktionsstöd och felanalys. Avtalet innebär att IK Quality Service säljer och marknadsför alla sina tjänster genom Acreo.

Baserat på lång erfarenhet inom Ericsson och Infineon kommer Acreo Quality Service att kunna erbjuda:

”Vi är glada att genom detta avtal kunna utöka vår service till företag inom elektroniksektorn” säger Hans Hentzell VD för Acreo. ”Kvalificerade tjänster inom felanalys och kvalitetsarbete kräver mycket avancerad och dyrbar utrustning som det är svårt för mindre företag att skaffa, och det kräver även specifik kompetens som vi nu kan erbjuda tack vare den långa erfarenheten som finns hos IK Quality service.

IK Quality Service har knoppats av från Infineon Technologies Norden AB och har sina rötter i Ericsson Microelectronics tidigare verksamhet med utveckling och produktion av IC kretsar och hybrider. Syftet var att lokalisera och analysera fel som stöd för konstruktionsändringar och därmed förbättrad kvalitet och tillförlitlighet. Denna kompetens och analysservice är ett kraftfullt verktyg som kan spara stora kostnader vid utvecklingen av nya elektronikkonstruktioner.

Förutom ett nära samarbete med Acreos och KTH:s expertis kommer analysarbetet att ske med hjälp av de avancerade utrustningsresurserna som finns tillgängliga i Electrumlaboratoriet i Kista men visst samarbete kommer även att ske med Ångströmlab i Uppsala.

Kontakt:

Acreo Quality Service Imre Kéri, Project Manager Mobil: +46 730 755 313 Tel: + 46 8 632 77 34 e-post: imre.keri@acreo.se www.acreo.se/qualityservice

Om Acreo: Acreo är helägt dotterbolag till forskningsinstitutet Swedish ICT Research AB och arbetar med kontrakterad forskning och utveckling. Acreo tillhandahåller innovativa lösningar inom elektronik, optik och kommunikationsteknologi som bidrar till tillväxt och lönsamhet.

Specifikt bedriver Acreo avancerad FoU inom mikroelektronik och halvledarteknologi. Acreo erbjuder även tjänster och stöd speciellt inriktat mot små- och medelstora företag.

Anders Josefsson, Marknadschef Tel: +46 8 632 7787, e-post: anders.josefsson@acreo.se