Adam Dunkels, SICS, får Microsoft-pris

Adam Dunkels, senior forskare vid SICS, mottog 2008 års Roger Needham-pris vid en ceremoni i Glasgow, Skottland den 3:e april. Priset delas ut av Microsoft Research och samfundet EuroSys och ges till en europeisk forskare vars doktorsavhandling anses vara ett exceptionellt och innovativt bidrag till datorsystemsforskningen. Prissumman är 2 000 Euro. Priset är uppkallat efter den brittiske datalogen Roger Needham som gjort banbrytande insatser inom området datasäkerhet.

Adam Dunkels är välkänd för sin programvara och programmeringssätt för inbyggda system, vilka används av hundratals företag världen över i produkter såsom flygplan, bilmotorer, satelliter och digital-TV-boxar. Hans programvara och programmeringstekniker ligger till grund för den prisbelönta doktorsavhandlingen. Juryn uppskattade särskilt att avhandlingen kombinerar utveckling av nya typer av programvara och nya programmeringstekniker med ett mycket stort industriellt genomslag.

”Roger Needham-priset är inte bara ett erkännande av mina forskningsresultat utan uppmärksammar också vikten av forskningsområdet inbyggda system”, säger Adam Dunkels. ”Nittioåtta procent av alla processorer som säljs används i inbyggda system. Allt fler av dessa kommunicerar trådlöst. Att hålla sig i framkanten inom detta område är väldigt viktigt för konkurrenskraften hos europeisk industri.”

Adam Dunkels fick i februari 2008 även Chester Carlson-priset för sin forskning.

Adam Dunkels är 29 år gammal och är verksam som forskare vid SICS sedan år 2000. Han är född och uppvuxen i Luleå och genomförde sin civilingenjörsutbildning vid Luleå tekniska universitet. Han skrev sin doktorsavhandling vid SICS och fick sin doktorsexamen från Mälardalens högskola 2007. Han bor med fru och tre barn utanför Stockholm.

Swedish Institute of Computer Science (SICS) är ett oberoende, icke-vinstdrivande forskningsinstitut som stärker svensk industris konkurrenskraft genom att genomföra avancerad forskning i strategiskt viktiga områden inom datavetenskap. SICS samarbetar med små och stora företag, både inom Sverige och internationellt.

EuroSys är ett samfund för datorsystemsforskning i Europa som främjar excellens inom datorsystemsforskning, IT-utbildning och IT-industri i Europa. EuroSys är den europeiska filialen för ACM:s intressegrupp för operativsystem (SIGOPS). EuroSys grundades 2005 och stöds av IBM, Microsoft, Google, VMWare och Hewlett Packard.

Kontakt: Adam Dunkels (www.sics.se/~adam/, adam@sics.se), +46 8 633 1614, Staffan Truvé, VD SICS (www.sics.se/people/truve, truve@sics.se), +46 70 593 38 85, Eno Thereska, Microsoft Research och EuroSys (etheres@microsoft.com), +44 1223 479700.

Foto: Lars Geiger