• RISE/

Adam Dunkels utnämnd till en av världens 35 främsta unga innovatörer

18 augusti, 2009 - SICS har idag den stora glädjen att meddela att Adam Dunkels har utnämnts som en av världens främsta innovatörer under 35 år i den prestigefyllda tidskriften MIT Technology Review. Adam Dunkels får, som ende svensk, utmärkelsen för sitt arbete med Internetanslutning av inbäddade system och trådlösa sensorer. De 35 utnämnda, kallade TR35, är en elitgrupp av framgångsrika unga innovatörer som valts ut bland 300 nominerade av en panel av experter och redaktionen på Technology Review magazine. Deras arbete, som spänner över områden som medicin, datalogi, kommunikation och nanoteknologi, kommer att förändra vår värld.

Adam Dunkels är känd för sin minimala programvara som gör det möjligt att Internetuppkoppla vilken liten sak som helst. Hans kod används av hundratals företag, som t ex Cisco, BMW, NASA, Hewlett-Packard, General Electric och ABB, i så olika tillämpningar som flygplan, bilmotorer, satelliter och digital-TV-boxar. Under 2008 vann han flera stora priser: Xerox Chester Carlson-priset, ACMs EuroSys Roger Needham-priset och ERCIM Cor Baayen-priset. Adam Dunkels är en av grundarna till IPSO-alliansen, som Time Magazine rankade som en av de viktigaste innovationerna under 2008.

"TR35 hedrar unga innovatörer för resultat på en nivå som kan ha dramatisk inverkan på världen, som den ser ut idag," säger Jason Pontin, chefsredaktör och ansvarig utgivare av Technology Review magazine. "Vi firar deras framgångar och ser fram emot deras fortsatta teknikutveckling inom respektive områden."

Adam Dunkels och de andra TR35-vinnarna 2009 kommer att presenteras i september/oktobernumret av Technology Review magazine och hedrade på EmTech@MIT 2009 konferensen som kommer att hållas på MIT i Cambridge, Massachusetts, USA den 22-24 september, 2009.

Mer information om tidigare och aktuella TR35-vinnare finns på www.technologyreview.com/tr35/. För mer information om EmTech@MIT 2009 Conference gå till http://www.technologyreview.com/emtech.

Om Swedish Institute of Computer Science (SICS)
Swedish Institute of Computer Science (SICS) är en fristående, icke vinstutdelande forskningsorganisation som stärker svensk industri genom att bedriva avancerad forskning inom strategiska områden på dator- och kommunikationsområdet. SICS arbetar även aktivt med att få ut forskningsresultaten i industrin och i samhället i stort. SICS samarbetar med både stora och små företag, i Sverige och internationellt.

Om Technology Review
Technology Review, ett fristående mediaföretag ägt av Massachusetts Institute of Technology (MIT), är en auktoritet på att identifiera nya tekniker och analysera deras inflytande. I Technology Reviews mediagrupp ingår Technology Review magazine, den äldsta tekniktidskriften I världen (grundad 1899), webtidningen TechnologyReview.com och event som den årliga EmTech@MIT konferensen.

Adam Dunkels, +46 8 6331614
adam@sics.se