Är Sverige redo för Industri 4.0?

Industri 4.0 – även kallat den fjärde industriella revolutionen – är på framfart i Europa och övriga världen. Det handlar om smarta, automatiserade lösningar och uppkopplad produktion, ett paradigmskifte där information är nyckeln till smarta lösningar. Vilken kompetens behöver svensk industri för att vara en del av revolutionen? Hur ser det ut med datasäkerhet när öppen data blir en allt viktigare pusselbit? Vad är den smarta fabriken?

Frågor som de här diskuterades över en halvdag i Göteborg i mitten av mars.

Dagen inleddes med att deltagarna blev varma i kläderna genom att svara på mentimeterfrågor med hjälp av mobilen. Bland annat på vad som är viktigast för svenskt näringsliv, en rangordning för vad som är den största utmaningen för industri 4.0 samt en framtidsspaning om hur troliga och sannolika vissa scenarion är inom ramen för industri 4.0.

Huvudtalare var Philipp Ramin från Innovationscentrum för Industri 4.0 i Tyskland. Han satte den fjärde industriella i sitt historiska sammanhang genom att beröra de tre tidigare. "Industri 4.0 är inte ett koncept eller en strategi, det är mycket mer än så."

Tyskland har varit drivande inom industri 4.0 och har lanserat en öppen webbplattform för revolutionen i Kina.

Philipp Ramin betonade att begreppet inte är en fluga utan högst reellt och visade på de betydande fördelarna som industri 4.0 för med sig.

En term som berördes av flera under dagen var augmented reality, eller förstärkt verklighet.

SPs Magnus Mörstam pratade om linjära och exponentiella steg i utvecklingen och indikerade precis som Philipp att utvecklingen inom industrin går otroligt snabbt för tillfället. Han höll bland annat en presentation 2014 om IT-trender med koppling till informationslogistik

Den som har tänkt sig att jobba inom industrin framöver bör ha klart för sig att det lär krävas olika typer av teknisk kompetens för att kunna hantera den kunskap man behöver för att kunna navigera i industri 4.0.

"Vi hoppas att datainsamlingen ska tala om trenden för oss, istället för att vi ska upptäcka den själva", sa David Gustavsson på Husqvarna Group, apropå rubriken "36,5 timmars effektivisering - Husqvarnas resa mot industri 4.0".

Klas Boivie från Sandvik kom och pratade om addativ tillverkning, med flera intressanta infallsvinklar. Bland annat hur man via den tekniken radikalt kan minska antalet delar i en komponent. Som jämförelse gjorde Klas en liknelse med musslor, som han menade var tidigt ute med additiv tillverkning. Nu ska förvisso inte additiv tillverkning på något sätt ersätta traditionell tillverkning, men kan fungera som ett ypperligt komplement. Det krävs dock stor kunskap om både teknik och material, menar Klas Boivie. "Man kan inte tro att man blir expert efter några timmars googlande".

SPs Johan Nilsson berörde risker med öppen data och visade bland annat en lättsammare bild över mätosäkerhet.

En stunds diskussioner, med SPs affärsområdeschef för IKT, Niklas Grybe, som spindeln i nätet, avslutade dagen.

Kontakt:
Kristoffer Lidén, pressinformatör SP