• RISE/

AstaZero etablerar partnerskap med flera internationellt erkända testbanor för att harmonisera testprotokoll för uppkopplade och autonoma fordon

AstaZero AB tillkännager idag ett partnerskap med American Center for Mobility (USA) och K-City (Sydkorea) för att skapa globalt harmoniserade tillvägagångssätt för utveckling av uppkopplade och autonoma fordon i testmiljöer. Center of Excellence for Testing and Research for AVs - NTU (CETRAN) (Singapore) kommer också att vara en deltagare i partnerskapsaktiviteter.

Avsiktsförklaringen, som skrevs under av ledarna för de deltagande testbanorna vid en ceremoni i Detroit, kommer att främja delningen av avancerade testscenarier, säkerhetsmetoder och fysisk validering av uppkopplade och autonoma fordonsteknologier.

- Genom att skapa ett internationellt partnerskap mellan testbäddar av liknande typ som AstaZero, kan vi gemensamt arbeta för standardisering och harmonisering av provning vilket ger AstaZero och det svenska kompetensklustret försprång och unika fördelar. AstaZeros deltagande i partnerskapet är ett kvitto på den svenska kompetensen vad gäller automatiseringen av transportsystemet, säger Peter Janevik,VD på AstaZero.

Som en del av partnerskapet kommer deltagarna att träffas halvårsvis för att utbyta testuppdateringar, ta itu med områden av ömsesidigt intresse som rör riskhantering, implementeringsmiljöer och datainformationsverktyg.

- Internationellt samarbete mellan testanläggningar kommer ge svensk industri och forskning större möjligheter att testa och verifiera i realistiska testmiljöer, samt ge en gemensam harmoniserad ram för att påskynda säkerhets nytta av AV-teknik, säger Monica Ringvik, teknikchef på AstaZero.

AstaZero är den ledande testbädden för framtidens automatiska transportsystem. Med bas i Sverige, med sitt arv inom aktiv fordonssäkerhet, och med en ägare som RISE Research Institutes of Sweden samt Chalmers, är AstaZero unikt positionerat för att ta en aktiv roll i omvandlingen av samhället. Testbädden ger unika möjligheter som behövs för forskning, utveckling och validering av självkörande och uppkopplade fordon samt den omgivande infrastrukturen.

AstaZero innehåller ett antal testmiljöer som ett stadsområde, en flerfilig väg, ett mångsidigt höghastighetsområde och en landsväg. Var och en representerar typiska miljöer som är viktiga för forskning och utveckling inom området för automatiserade fordon och aktiv säkerhet. Med tillgång till exklusiva kommunikationsnät, kunskap om fordons set-up och sensorer och med en flexibel och verklig infrastruktur fungerar AstaZero som forskningspartner till industrin, akademi, institut och myndigheter.

För mer information kontakta:

Peter Janevik, VD AstaZero AB: 010 516 61 43, peter.janevik@astazero.com

Monica Ringvik, Teknikchef AstaZero AB: 010 516 61 64, monica.ringvik@astazero.com